På onsdagen presenterade Lärarförbundet sin årliga skolrankning med landets 290 kommuner. Resultatet baseras utifrån olika kriterier – bland annat andelen utbildade lärare, resurser, lärartäthet och meritvärde för elever i årskurs nio.
Det står klart att Ale kommun backar 15 placeringar jämfört med förra året och ligger nu på plats 281. På punkten lärartäthet är Ale sämst rankat.
– Det är ingen rolig läsning när det gäller lärartäthet, men man ska ha klart för sig att det finns flera olika delar i det här resultatet. Det omfattar inte all personal på skolan och det är inte så att vi saknar lärare i klassrummen. Problemet är att färre väljer att utbilda sig till lärare och att vi bor i en avlång kommun med flera småorter och inte en stor centralort där man kan samla allt. Det medför att kostnaderna ökar, säger Erik Liljeberg (M), ordförande i Utbildningsnämnden.
När det gäller hur mycket resurser som läggs på undervisningen backar Ale 30 placeringar jämfört med föregående års rankning och ligger just nu på plats 221.
– En anledning är att vi har haft en fastighetsavdelning som har brustit i flera år och inte lyckats få fram några nya skollokaler. Vi har istället tvingats lägga pengar på paviljonger för mellan 12 till 15 miljoner kronor som vi istället hade velat lägga på undervisningen. Från politikens sida, och nu pratar jag för Koalitionen, kommer vi att fokusera på att fördela så mycket resurser som möjligt till utbildning och omsorg. För det krävs att vi fördelar pengar från andra delar inom kommunen och skola och omsorg är redan en stor del av den kakan. Därför finns det inte så mycket att hämta från de andra delarna, säger Liljeberg.
Är du förvånad över resultatet?
– Vi har legat lågt tidigare år och det kom inte som en chock att vi halkade ner ytterligare i år. Som sagt, det är tråkigt att vi ligger sist när det gäller lärartäthet.
Desto bättre ser det bland annat ut i andelen friska lärare där Ale går från plats 257 till 149. Även andelen elever som hade godkänt i alla ämnen när de slutade nian har också förbättrats något – från plats 165 till 162.
– Det är ett beundransvärt jobb som våra lärare gör med våra elever. De ska ha all heder för det, säger Erik Liljeberg.