ALE/LILLA EDET. Ale tar några steg upp på skolrankningen. Kommunen går från plats 275 till 249.
– Det är absolut glädjande att vi förbättrar oss även om jag verkligen hade önskat att vi kommit ännu längre, säger Åsa Ericson, sektorchef för utbildning.
Det var i förra veckan som Lärarförbundet presenterade sin årliga skolrankning Lärarförbundet med landets 290 kommuner. Resultatet baseras utifrån olika kriterier – bland annat andelen utbildade lärare, resurser till undervisningen, lärartäthet och lärarlöner.
I år hamnar Ale kommun på plats 249, vilket är en förbättring med 26 placeringar jämfört med förra året.
– Det är absolut glädjande att vi förbättrar oss även om jag verkligen hade önskat att vi kommit ännu längre. Det är dock så att den här mätningen inte är helt enkel att förhålla sig till då den innehåller data från olika år som viktas olika tungt, säger Åsa Ericson.
Ale klättrar på flera punkter, däribland meritvärdet i årskurs 9 och andelen godkända elever.
– Över tid har vi en tydlig förbättring av skolresultaten i Ale vilket främst beror på ett gediget arbete på skolorna med ett kvalitetsarbete som identifierar vad som behöver göras och sedan samlar kraft och engagemang för det. Våren 2020, som mäts här, hade Ale högsta meritvärdet som uppmätts (227 p.), säger Åsa Ericson.
När det kommer till andelen utbildade samt friska lärare backar Ale på rankningen.
– Om vi ser på Ales statistik för behörighet så har vi ungefär samma nivå som året innan. Vår behörighet i grundskolan ökade till och med mellan de åren som mäts här, så ändring i rankning beror mer på en mer positiv utveckling i de kommuner som rankas högre. Kompetensförsörjningen är ett mycket angeläget målområde som får fortsatt fokus i nämndplanen, konkurrensen om behöriga lärare kommer bara att öka, säger Ericson.
Hon fortsätter:
– Sjukfrånvarostatistiken som anges i mätningen är mycket mer begränsad än den vi följer upp vanligtvis, här är det andelen medlemmar i Lärarförbundet som i november 2020 var sjuka 30 dagar eller mer. Det speglar inte helheten i sektorn och den skillnaden i sig behöver vi analysera vidare för att hitta rätt åtgärder. Oavsett det så är det mycket angeläget för mig att vi har en så låg andel sjukskrivna som möjligt, det är en viktig fråga på flera plan, för barn och elever, för kollegorna och ledningen och för den enskilde medarbetaren.
Även andelen barn i förskolan har ökat, hur ser du på det?
– Det är viktigt att så många som möjligt får ta del av förskolans verksamhet så det är glädjande. Det är dock många kommuner som har ungefär samma andel så en eller två procentenheter i förändring kan innebära stora förändringar i rankningen.
Lilla Edet backar däremot på rankningen från fjolårets placering, 240, till 246 i år. Kommunen har framför allt ett försämrat resultat när det gäller andelen friska lärare (24:e plats förra året till 158:e).
Totalt: 249 (275)
Resurser till undervisning: 236 (228)
Utbildade lärare: 189 (165)
Lärartäthet: 273 (277)
Friska lärare: 256 (221)
Lärarlöner: 34 (34)
Kommunen som huvudman: 169 (155)
Andel barn i förskola: 90 (164)
Meritvärde årskurs nio: 116 (220)
Andel godkända elever: 139 (195)
Fullföljd gymnasieutbildning: 178 (272)
Parentes är förra årets resultat. Siffran anger plats av landets 290 kommuner.
Totalt: 246 (240)
Resurser till undervisning: 168 (144)
Utbildade lärare: 189 (239)
Lärartäthet: 204 (208)
Friska lärare: 158 (24)
Lärarlöner: 37 (41)
Kommunen som huvudman: 19 (25)
Andel barn i förskola: 270 (260)
Meritvärde årskurs nio: 262 (285)
Andel godkända elever: 220 (290)
Fullföljd gymnasieutbildning: 261 (233)
Parentes är förra årets resultat. Siffran anger plats av landets 290 kommuner.