ÄLVÄNGEN. Som 30-åring flyttade hon med familjen från Tyskland till Sverige.
Sina första åtta yrkesverksamma år på svensk mark har hon tillbringat på skolor i Angered.
Sedan den 1 mars är Melanie Tippman ny rektor på Kronaskolan, årskurs F-3.
Melanie Tippman visste tidigt att det var lärare hon ville bli. Redan i småskolan gav hon uttryck för det.
– Sedan dök det upp några andra yrkesdrömmar också, men efter att jag gått ur gymnasiet visste jag att det var lärare jag ville bli.
Lärarutbildningen i Tyskland skiljer sig en del jämfört med den svenska modellen. Melanie är utbildad speciallärare, specialpedagog och lärare. Efter att ha tjänstgjort på en rad olika skolor i hemlandet gick färden till Sverige och Göteborg.
– Min man är ingenjör och gick en master på Chalmers. Anledningen till att vi flyttade hit beror på att han blev erbjuden en doktorstjänst. Tanken var att vi skulle bo här i fyra år, men den tidsperioden är redan fördubblad. Återstår att se om vi blir kvar i Sverige för evigt. På sätt och vis kan man säga att vi har rotat oss här, inte minst har barnen gjort det.
Varför blev det Ale kommun och Kronaskolan?
– Även om jag har trivts fantastiskt bra på skolorna i Angered så kände jag att jag ville vidga vyerna, testa en annan referensram. Det är på sätt och vis två olika världar – Angered och Älvängen. Det som lockade mig just hit var Kronaskolans annons, att det är en skola F-6 som också omfattar en särskola. Det ger mycket! Det finns också ett bra team av rektorer på skolan.
Ditt första intryck av nya arbetsplatsen?
– Det är till viss del två olika arbetsplatser eftersom F-1 går på Madenskolan och årskurs 2-3 på Kronaskolan. För barnen F-1 ser jag det som en fördel att de inte går på den stora skolan, det är en mindre byggnad som är mer översiktlig. Låt vara att det är en gammal byggnad, barnen har ändå bra förutsättningar.
– Den nya Kronaskolan är fantastisk när det gäller lokalerna och med de olika skeppen, grupprummen direkt i klassrummen, biblioteket och inte minst den digitala utrustningen. Det ger goda förutsättningar att möta elevernas olika behov. Sammantaget har jag på denna korta tid hunnit träffa många superroliga barn och lärarna är väldigt välutbildade. Personalen har också varit väldigt välkomnande och jag ser dem som aktiva och konstruktiva. De tar sig an svårigheter och har dessutom en god kontakt med föräldrarna, säger Melanie Tippmann.
Om du ska säga något fritids?
– Här gör man många roliga saker. Personalen är kreativ och responsen från barnen är bra. Även här sker en god samverkan med föräldrarna och det finns en Facebooksida där man lägger ut grejer som händer under dagarna. Det är ett öppet klimat.
Vad attraherar i rollen som rektor?
– Jag hade en drivkraft redan direkt efter universitetsstudierna att jag ville bli rektor. Jag vill bygga verksamhet och skapa bra förutsättningar på ett bredare sätt än vad jag kan göra i mitt eget klassrum.
Hur är du som ledare?
– Responsen jag har bra koll på min verksamhet. Det handlar inte om att jag måste kontrollera eller göra allting själv, men att ha en bra överblick är en självklarhet för mig eftersom det är jag som ansvarar för organisationen. Sedan är jag tydlig. Jag försöker kommunicera så mycket jag bara kan. Det är viktigt att lyssna för att få in synpunkter och ta del av andras perspektiv. Personalen kan mycket, har många kloka tankar i detaljer som inte alltid jag känner till. Det är viktigt att få med sig dem för att kunna fatta bra beslut. Det skapar också delaktighet.
Vad är roligast med jobbet?
– När man kommer till de pedagogiska samtalen. Det är då det slår mig, att det var just därför jag ville göra det här, avslutar Melanie Tippmann.
Ålder: 38.
Bor: Göteborg.
Familj: Man och två söner, 12 och 8 år.
Fritid: Trädgården, sy och vara ute i naturen.
Ett måste i kylskåpet: Ost.
Lyssnar på: Om jag lyssnar på poddar så är det UR:s skola, musik är det allt möjligt.
Favoritämne i skolan: Musik, tyska och NO-ämnena.
Läser: Jussi Adler Olsens bok Avdelning Q.
Ser på tv: Det gör jag extremt sällan. När det sker så är det barnfilmer med pojkarna, någon deckare eller dokumentärer.