ALE. Möjligheten för elever att gå från lektioner för att lära sig spela ett instrument ses över i kommunen.
Grundskolan har i samarbete med kulturskolan påbörjat en översyn för att hitta smidigare lösningar, men det handlar inte om att ta bort musikundervisningen från dagtid.
I alla år har elever fått dispens att gå ifrån lektionen för att genom musikskolan lära sig spela gitarr, piano, fiol eller ett annat instrument.
Ökade krav på måluppfyllelse i grundskolan gör att man nu ser över hur man kan schemalägga så att inte skolundervisningen störs.
– Det är en översyn som borde gjorts för länge sedan. I takt med att kraven höjs från statsmakten och kommunpolitiker måste vi se över tiden, vilket vi gör i samråd med kulturskolan, säger Peter Madsen, verksamhetschef grundskolan.
Processen ligger precis i startgroparna och inga beslut kommer att tas förrän tidigast i januari.
I torsdags hölls ett informationsmöte med kulturskolans personal och verksamhetschefen för grundskolan, där en del frågetecken rätades ut.
Flera av musikpedagogerna kände att de inte fått alla korten på bordet och lösa rykten skapade oro.
– En del hade till exempel hört från rektorn att det inte är någon idé att sätta scheman inför hösten eftersom det ändå inte kommer att vara någon musikundervisning på dagtid. Informationen haltade och ledningen har erkänt att man hade kunnat vara tydligare. Men nu när vi vet mer tycker jag att det känns bra, mycket av arbetet med att göra smidigare scheman görs redan idag. Tar man däremot beslut om att inte vara kvar på skoltid alls, då är det en helt annan sak, säger musikpedagogen Martin Fernandez.
Det man jobbar med är att hitta fler tider på raster och i anslutning till att skolan slutar, allt för att det ska bli så bra som möjligt för eleverna.
Det menar kulturchefen Michael Svensson.
– Vi jobbar inom samma sektor och försöker gemensamt hitta sätt att förfina instrumenten och schemalägga musikundervisningen på ett bättre sätt. Vi är stolta över vår kulturskola och grundskolan uppskattar fenomenet som en viktig del i måluppfyllelsen.