BOHUS. Tomma klassrum har blivit vardagen på högstadieskolorna i kommunen. På grund av den rådande smittspridningen sker all undervisning bakom datorskärmarna.
– Det är jobbigt att ens skolgång ska hänga på internetanslutningen, säger Vilda Rudbeck i klass 8A på Bohusskolan.
Klockan är strax före elva på förmiddagen och läraren Elin Zetterlund står ensam i ett klassrum på Bohusskolan med en dator framför sig. Det är dags för klass 8A att ha en lektion i svenska.
– Det verkar som att några kastas ut från Teams, säger hon förundrad.
Till slut är de 22 eleverna inloggade och redo att starta lektionen. Elin Zetterlund ställer några frågor om dialekter och slang och inväntar svar från andra sidan skärmen.
– Det är speciellt att stå här ensam i ett stort klassrum. Jag saknar eleverna såklart, säger Elin.
Det är så här undervisningen ser ut på kommunens högstadieskolor för tillfället. Eleverna har inte kommit tillbaka efter sportlovet, utan lektionerna sker i stället på distans med anledning av den rådande smittspridningen.
– Vissa dagar är det skönt att vara hemma och jag känner sig lite mer fri än när jag är i klassrummet. Ibland saknar jag dock den sociala delen som skolan medför, säger eleven Moa Rossing.
Att distansundervisningen ska påverka elevernas betyg är något som de är oroliga för.
– Risken att man distraheras av något annat är större när man är hemma än i klassrummet. Det är också svårare att få hjälp av läraren när man sitter bakom en skärm, säger Anton Motéus.
Vilda Rudbeck fyller i:
– Ibland kan uppkopplingen krångla och det är jobbigt att ens skolgång ska hänga på internetanslutningen.
Distansundervisning har också inneburit en stor förändring för lärarna.
– Det är annorlunda att ha lektionerna via en datorskärm. Majoriteten av eleverna vägrar att slå på sina kameror och det blir därför ibland som att jag pratar med en vägg. En stor del av min roll som lärare handlar om att se eleverna och skapa en relation. Det blir betydligt svårare om man inte befinner sig i samma klassrum, säger Elin Zetterlund, som också ser en del fördelar med distansundervisningen.
– Vi har märkt att det är positivt för de elever som är hemmasittare och inte trivs i skolan. För dem har närvaron ökat och det är naturligtvis bra. Distansundervisning är den bästa lösningen utifrån hur den rådande smittspridningen ser ut, men jag föredrar att ha närundervisning.
Aida Jovicevic, rektor på Bohusskolan:
– Jag tycker att det har gått över förväntan. Vi har god närvaro från våra elever och alla har varit oerhört duktiga på att ställa om. Samtidigt saknar jag att ha eleverna i skolan. Det är inte samma sak att se dem via en skärm som att träffa dem i skolkorridoren. En skola utan elever är inte en skola att föredra.
Hon tror att skolorna kommer att använda sig mer av distansundervisning även när pandemin är över.
– Vi kommer förmodligen att arbeta mer med att kombinera distans- och närundervisning för elever som av olika anledningar inte kan vara i skolan. Vi ser att det ger en positiv effekt för dem som vanligtvis har en problematisk skolfrånvaro. Distansundervisningen på kommunens högstadieskolor fortsätter under den här veckan.
Norrköpings Tidningar (NT) har gjort en film om hur distansundervisningen fungerar i deras upptagningsområde: