ÄLVÄNGEN. Ale kommun har, likt många andra kommuner, stora utmaningar med att arbeta med den problematiska skolfrånvaron. Därför kommer det nu att göras en satsning för att hjälpa de här eleverna tillbaka till skolan.
– I många fall är skolan avgörande, säger Fredrik Broberg, enhetschef för stöd- och behandlingsenheten.
Linda Hoffberg, enhetschef för Elevhälsan, och Fredrik Broberg har tagit fram en rapport som visar att problemet ökar kraftigt när eleverna börjar i högstadiet. Siffror från 2016 visar tydligt att andelen som hade mer än 20 procents frånvaro fördubblades mellan årskurs 6 till årskurs 7 – från fem till tio procent.
– Jag tror att det är flera olika orsaker till varför det är så. En kan vara att eleverna kommer in i tonåren, man får mer utrymme och många börjar frigöra sig – och siffrorna visar att det inte är någon större skillnad mellan könen, säger Fredrik Broberg.
– En annan möjlig orsak kan vara att eleverna inte längre går i samma klass som i mellanstadiet, vilket gör att den trygga grunden försvinner för både eleverna och deras föräldrar. De flesta klarar det alldeles utmärkt, men för vissa blir den här omställningen för stor, fortsätter Linda Hoffberg.
Den problematiska skolfrånvaron ökar i årskurs 9. Under vårterminen 2017 hade andelen elever ökat med fem procent under ett år – från 14 till 19 procent.
– Jag reagerade när jag såg den ökningen, det är bekymmersamt eftersom skolan är avgörande i väldigt många fall. Man hamnar utanför i många sammanhang om man inte fullföljer skolan och det försvårar mycket för hur ens framtid ska bli, konstaterar Fredrik Broberg.
Linda Hoffberg fyller i:
– Vi kan i nuläget inte svara på varför den här siffran har ökat, utan vi har bara konstaterat att det är så här det ser ut och det bevisar att det behövs göras något, säger hon.
Linda Hoffberg berättar att det i dag inte finns någon övergripande handlingsplan i kommunen för hur man ska arbeta med de högstadieelever som har problematisk skolfrånvaro. Därför kommer det nu att göras en gemensam satsning av sektor Utbildning kultur och fritid (UKF) och sektor arbete, trygghet och omsorg (ATO) som de har valt att kalla för NÄTA – Närvaroteam i Ale.
– Det som är unikt med den här satsningen är det delade ansvaret mellan skolan och socialtjänsten, vilket gör att vi kan arbeta från alla håll. Att några elever är borta en längre tid från skolan är inte enbart ett skolproblem, utan det kan också vara att eleven har svårigheter hemma eller i sitt sociala sammanhang. Skolorna har lokala rutiner och lyckas hjälpa många elever med frånvaroproblematik. Men i en del fall krävs en samordnad insats från både skola och socialtjänst. Vi måste hitta rätt verktyg för att kunna hjälpa dem, säger hon.
En projektledare kommer att rekryteras till satsningen och det kommer att sättas ihop en arbetsgrupp på totalt fyra personer med olika professioner som ska hjälpa uppemot 20 elever per termin. Projektet sträcker sig över tre år och kostnaden beräknas landa på 2,5 miljoner per år.
– Att elever är borta från skolan under en längre tid är ett komplext problem. Det räcker inte bara att vi arbetar med eleven, utan vi måste även lägga lika mycket fokus på skolan och familjen. Den kombinationen tror vi kommer att bli en av nycklarna. NÄTA:s arbete innebär ett förändringsarbete tillsammans med eleven, familjen och skolan, säger Fredrik Broberg.