Sedan tävlingen inleddes har snacket om grönsaker präglat många samtal mellan eleverna i 5B på Nolskolan.
– Syftet är att öka barns intag av grönsaker. Vilket är jättebra tycker jag. De får lära sig väldigt mycket om grönsakernas resa och bakgrund, berättar Jila Amini, lärare för 5B på Nolskolan.
Klasserna samlar ”poäng” genom att genomföra undervisning och utföra olika uppdrag – så som att ta fram egna gröna recept och odla gurka.
– Jag som lärare tycker att det är fantastiskt att ämnet berör så många skolämnen. Det är 16 lektioner som är upplagda och kopplade till läroplanen. Det är roliga lektioner, med roliga övningar så det är väldigt tacksamt, säger Jila Amini.
Varför deltar ni?
– Jag tycker att det är viktigt att vi är miljömedvetna. Vi behöver tänka på hur och vad vi gör för saker. Vi ska göra våra elever medvetna och det är här vi kan göra det. Att de kan vara med och påverka i det lilla, utifrån sig själva.
Det var eleverna själva som hade fått nys om tävlingen. Klassen är glada i att tävla och såg den eventuella prispotten på 20 000 kronor som en chans att spara ihop till en klassresa.
– Eleverna har ett mål och det är att klasskassan ska få växa lagom till att de börjar sexan.
Men det viktigaste är att eleverna har lärt sig en hel del om grönsaker och reaktionerna kring initiativet har varit positiva.
– Föräldrarna tycker att det är jättebra och håller tummarna för att klassen ska greja det här. Men det viktigaste är ju att de har fått lära sig så mycket, man märker att de pratar vidare om ämnet efter lektionerna, säger Jila och fortsätter:
– Här har ju eleverna fått vara med och påverka vad undervisningen ska innehålla. Det var deras förslag att vi skulle delta. Då blir det genast mer intressant och roligt. Kunskapen befästes såklart mycket bättre när de är med och får forma sin egen undervisning.
Tävlingen avgörs under maj.