ALE/LILLA EDET. Samtliga åldersindelade barngrupper i förskolan i Lilla Edets kommun är större än de bör vara och i Ale ökar storlekarna också.
– Vi arbetar ständigt med att skapa goda lärmiljöer i våra förskolor, säger Karin Hallhagen Bagby, chef för bildningsförvaltningen i Lilla Edet.
Enligt Skolverkets riktlinjer bör förskolans barngrupper för ett-till treåringar inte vara större än 12 barn och för äldre är rekommendationen 15.
Under fjolåret fanns 17 åldersindelade barngrupper i Lilla Edet och samtliga översteg riktlinjerna. Kommunen har därmed sämst facit i hela landet.
– Det är oerhört allvarligt att vi nu ser ett negativt trendbrott. Utvecklingen går åt helt fel håll. Utan tvingande regleringar och med kommunernas allt mer ansträngda ekonomi är risken stor att barngrupperna kommer att bli större och personalen mindre, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, i ett pressmeddelande.
Karin Hallhagen Bagby:
– Det stämmer att vi har ett högt antal i våra barngrupper. Det beror på att befolkningsmängden har ökat i Lilla Edets kommun och att vi inte har hunnit bygga nya förskolor för att kunna möta behovet om förskoleplatser. Att bygga kommunala lokaler tar lång tid. Det är viktigt att poängtera att stora barngrupper inte är en besparingsåtgärd från vår sida – vi är glada för att vi växer, men i nuläget finns det inte tillräckligt med lokaler, säger hon och fortsätter:
– Vi arbetar ständigt med att skapa goda lärmiljöer i våra förskolor och jag tycker att vi har lyckats bra. Vi har en hög personaltäthet och i en föräldraenkät från Göteborgsregionen fick vi goda resultat.
Tror du att utvecklingen kommer gå åt rätt håll framöver?
– Ja, det tror jag absolut. Bland annat planeras en stor förskola att byggas i Ström, vilket kommer att öppna många platser för oss. Där befinner vi oss på detaljplansnivå för tillfället.
Vilka risker ser du i att ha för stora barngrupper i förskolan?
– Om man har för stora grupper ökar risken för stress hos både personalen och barnen.
I samma statistik framgår det att andelen åldersindelade barngrupper har ökat i storlek även i Ale kommun, från 43 till 60 procent.
– Självklart tycker vi att barnen ska ha så goda förutsättningar som möjligt att utvecklas i förskolan och arbetar med fler faktorer, bland annat personalens utbildning. Alla landets kommuner har haft svårigheter att nå till Skolverkets riktmärken för barngrupperna sedan de kom och det beror både på lokal- och personaltillgång. I genomsnitt har barngruppernas storlek minskat över tid i Ale även om vi ser en liten ökning mellan 2021 och 2022. Ale ligger under rikets genomsnitt och bra i förhållande till andra GR-kommuner, säger Åsa Ericson, förvaltningschef för utbildning.
Helene Ulemo Isaksson, rektor för Äppelgårdens förskola i Nödinge och Mor Annas förskola i Alafors:
– Alla som arbetar med yngre barns utbildning vet att mindre grupper gynnar alla barns utveckling – så hur kan vi då arbeta? Sedan Skolverkets riktlinjer kom arbetar vi utifrån givna förutsättningar. Det handlar om att organisera för att barnen ska få så få möten och relationer som möjligt under en och samma dag. En vanlig modell är att pedagogerna samarbetar på morgon och eftermiddag. Under övrig tid delas den större gruppen i mindre med färre barn för ökad trygghet, lugn och möjlighet för lärande och utveckling. Utöver att dela in i mindre grupper och sammanhang finns många andra faktorer och arbetssätt som gynnar barnen under vistelsetiden på förskolan – till exempel att aktivt arbeta med lärmiljöerna och tydliggörande pedagogik.