ALE. I takt med att Ale växer behöver kommunen se över skolsituationen. Vilka elever ska gå på respektive skola? Fram till 16 maj har vårdnadshavare chansen att tycka till via kommunens hemsida.
Det pågår just nu en översyn av Ales skolupptagningsområden. Det är elever boende på orter utan egna skolor som berörs i första hand. Förutom att Ales befolkning växer påverkas placeringen av elever också av till exempel förändringar i kollektivtrafiken, liksom nya gång- och cykelbanor.
– Starrkärr är ett bra exempel. Här har busslinjerna förändrats, men vi har också byggt en ny fin cykelbana mellan Älvängen och Starrkärr. Det gör att det känns mer rimligt att barnen i Starrkärr hänvisas till Älvängen istället för Alafors i framtiden, säger Erik Liljeberg (M), Utbildningsnämndens ordförande.
Skönningared och Alvhem är två andra exempel. Ska dessa barn hänvisas till Skepplanda eller Älvängen?
– Här vet jag att åsikterna går lite isär. Idag är det Skepplanda som gäller för både Alvhem och Skönningared, men det finns önskemål om att få gå i Älvängen. Vi får se vad vårdnadshavarna säger och hur förutsättningarna ser ut. Det måste ju finnas skollokaler till alla också, säger Erik Liljeberg och fortsätter:
– Några principer som är viktiga att ta hänsyn till för att bygga Ales skolor och skolområden är att skapa lika möjligheter genom att motverka segregation samt goda möjligheter att ta sig till skolan på egna ben. I skollagen står det fria skolvalet inskrivet vilket innebär att vårdnadshavare har rätt att välja skola, men det begränsas ofta av att skolan fylls vid placeringen av de elever som hör till området. Genom ett beslut om förändrade skolupptagningsområden önskar vi i högre utsträckning gå vårdnadshavare till mötes i önskemål om skola för sitt barn.
Fram till 16 maj har vårdnadshavare nu möjligheten att via kommunens hemsida tycka till om Ales framtida skolupptagningsområden. Beslut ska tas i Utbildningsnämnden i juni och slutligen av kommunfullmäktige till hösten. Först läsåret 2023-24 kommer det nya upplägget att tillämpas.