Allt ifrån ökade driftkostnader hos bönder till den globala fraktens dramatiska prisökning – påverkar prislappen på produkterna som till slut hamnar på hyllorna.
– Under pandemin har många inte vågat ta ut sina kostnadsökningar, men nu ser många av våra leverantörer att de måste göra det för att överleva. Det som kanske borde ha tagits ut lite löpande under två årstid kommer istället nu i form av en ketchupeffekt, berättar Mikael Sagström, ICA-handlare i Ale.
Hur omfattande är prisökningarna för konsumenterna?
– Jag skulle säga att det beror helt på vad man konsumerar. Det är ingen generell prisökning på exempelvis två procent. Utan det är så att vissa varor till och med sänks i pris medan andra kanske ökar med så mycket som 30 procent. Men man kan väl säga att det i snitt kanske blir några procents dyrare priser, säger Mikael Sagström.
Även om det på det stora hela kanske inte är lika märkbart för kunderna som det är för återförsäljarna, så finns det några artiklar som ökat såpass mycket i pris att det ställt till med problem.
– Vi har naturgodis i lösvikt. Där har vi tagit bort vissa nötsorter, som Paranöt, då de ökat med över 30 procent i inköpspris. De blev helt enkelt orimliga att ha med i den mixen, då hade vi fått höja hela kilopriset och hela konceptet hade fallerat, berättar Mikael och förklarar att man då istället får sälja den specifika sorten separat.
Kaffe är en annan vara som ökat i pris under den senaste månaden. Även om just kaffet är en global produkt som är svår att reglera priset på, så innebär plötsligt ökade priser att butikerna hela tiden får se över sortimentet.
– Vi får se över sortimentet för man kan inte alltid heller acceptera alla prishöjningar, för våra kunder accepterar inte heller det. Man måste hela tiden avväga vad som är rimligt för kunden att betala för varan.
På det stora hela påverkar alltså prishöjningarna just nu främst specifika varor från specifika leverantörer. Ser man till matkassen, kommer den kanske generellt inte bli så mycket dyrare på kort sikt, menar Mikael.
– Jag tror inte att man kan säga att det generellt kommer att påverka alla. Vissa kommer det inte påverka alls, det beror helt på vad man äter, säger han och fortsätter:
– Det är en stor förändring som är igång nu, sedan tror jag inte att det blir någon generell prishöjning på mat som kommer att slå igenom på kort tid. Men det råder ändå en råvaru- och energiprisökning som påverkar många branscher.
Sammantaget sliter just nu handlarna för att slutpriset mot kund inte ska bli allt för kännbart.
– Effekten för oss som butik är att vi totalt sett får ta en större kostnad än vad vi tar ut mot slutkonsument. Just nu påverkar det oss mer än slutkonsumenten.