Vi går mot nya tider, inte bara i Göta älvdalen, utan alla som någon gång ska ta sig med eget fordon genom eller via Göteborg. 1 januari införs nämligen trängselskatt. Det är en del av finansieringen av det västsvenska infrastrukturpaketet, där bland annat en ny tågstation under Göteborg ingår liksom nya älvförbindelser. Satsningarna i sig hör vi sällan någon kritik kring, möjligen anser en del att Västlänken (tågstationerna under staden) är för dyr och kan komma att påverka gestaltningen även ovan mark, men att infrastrukturen i sig måste utvecklas och stimulera kollektivtrafik är det få som protesterar mot. Varför då denna storm kring trängselskatten? Är det avgiften som skrämmer? En del, beroende på var du bor och ska åka, drabbas hårdare. Som mest kan skatten kosta dig 1200 kronor i månaden (60 kr/dag). Orättvisan har slagit hårt mot vissa och det är aldrig roligt att få höra svaret; ”Det är lite grann slumpen som har avgjort”. Placeringen av betalstationerna kan debatteras till oändlighet och den diskussionen tänker jag avstå från, däremot är jag förundrad över den låga pedagogiska kompetensen från våra beslutsfattare. Egentligen pratar vi om satsningar som alla är överens om, ändå är vi inte överens. Ett grundläggande fel finns i ordet ”trängselskatt”. Det säger en sak, men innebörden är något annat. Du kommer till exempel att betala ”trängselskatt” även när du åker ut från stan, då du i själva verket bidrar till att underlätta för trafiken och kanske istället borde premieras. Åker du från Ale till Kungsbacka är du inte heller i närheten av att skapa trängsel i Göteborg, ändå ska du betala ”trängselskatt”. Du betalar för något som du inte orsakar. Det är det opedagogiska ordvalet ”trängselskatt” som har ställt till det. En annan benämning, direkt kopplad till vad den finansierar, hade medfört betydligt mildare stormar. Dessutom borde avgiften vara tidsbegränsad. När notan är betald borde vi åter få köra fritt till och från Göteborg.
På plussidan står att kollektivtrafiken får ett nytt starkt argument. Enklaste sättet att slippa den numera förhatliga trängselskatten är att hoppa på tåget, å andra sidan har Västtrafik för vana att höja taxan så hur vi än gör får vi nog leva med att betala för infrastrukturutvecklingen – och det är vi ju ändå i grunden överens om…