Ale kommun ska växa. 4000 fler invånare till 2025. En tuff målsättning, men säkert möjlig med hänsyn till kraftfullt förbättrade kommunikationer och många attraktiva bostadsområden i pipeline. Vi ligger väl framme i de stora frågorna. Infrastruktur som ofta släpar efter, då det är kostsamt och en investering som ofta staten måste bevilja anslag till. Här drog vi en vinstlott då regeringen redan 2007 tog beslut om BanaVäg i Väst. Fast en ny väg och järnväg öppnar inte själv alla dörrar. Vi får inte glömma detaljerna. Den sista skruven på bollen som gör att den går stolpe in och inte stolpe ut. Det är väldigt ofta detaljerna som avgör. Familjer med barn i tidiga skolår eller strax innan är en primär målgrupp för Ale kommun. I söndags fanns nära på 100 potentiella familjer på besök i Nödinge. Barnen deltog i ett av sina första handbollsarrangemang. Ett stort ögonblick, inte bara för barnen, utan framför allt för Ale kommun. Hur många gånger kommer så många potentiella kunder på besök samtidigt? Med det som bakgrund blir det ännu svårare att förstå varför Nödinge SK inte får tillstånd att genomföra arrangemanget i kommunens bästa arrangemangshall, Ale gymnasium. Där hade såväl spelare som föräldrar och funktionärer fått en helt annan känsla. Stora, ljusa, moderna och rymliga lokaler istället för trångt, mörkt och slitet. Alla hallar i kommunen kanske inte kan hålla samma standard, men hela lysrör är väl åtminstone ett rimligt krav? Det är en detalj som känns så meningslöst att tappa poäng på. Än mer förvånande blir det ändå när samma gamla idrottshall dessutom är arbetsplats för lärare och elever. Vad säger arbetsmiljöverket? Nåväl, det var ingen som gnydde om detta, men det känns galet att visa upp den sämsta sidan när den bästa ligger ett bollkast därifrån… Särskilt när det är potentiella alebor som hälsar på. Som sagt, det är detaljerna som avgör.
I Bohus hörs nu förtvivlade röster om konsekvenserna av ortens avskärmning från trafiken. Jag förstår argumenten och är mest förvånad över att det tog så lång tid innan någon reagerade – och agerade. Bohusföretaget SalesOnNet vädjar i en skrivelse till Kommunstyrelsen och Trafikverket om hjälp för att överleva. Tänk er själva att driva en kommersiell verksamhet med ett naturligt kundflöde förbi butiken. Plötsligt en dag stängs flödet av. Infarten blockeras och svaret är; ”Vi bygger en ny väg, det blir bättre i framtiden”. Det är en vänlig ambition och bra för de som kommer efter, men för de som lever idag? Med facit i hand står det helt klart att mångmiljardprojektet BanaVäg i Väst har missat en väsentlig del, hur den befintliga handeln påverkas under byggnationen och hur eventuella kompensationer ska se ut? I Bohus begär man väldigt lite anser jag. Det enda kravet som SalesOnNet har formulerat är att de hoppas kommun och Trafikverket bidrar till att locka tillbaka kunderna med hjälp av en offensiv marknadsföring.
Låter utan tvekan som minst sagt rimligt.