Det råder lågkonjunktur med hög inflation, höjda räntor och en allmän finansiell oro. Konsekvensen är lika klar som prognosen, det kommer att byggas allt färre bostäder de kommande åren. Låt oss då behålla farthållaren på hos alla planarkitekter, så spaden kan gå i backen när kurvan vänder. Se lågkonjunkturen som en enda stor möjlighet.
Det är kanske till att ta i att uppmana samhället att se lågkonjunkturen som en möjlighet. Det finns mycket som är besvärande och omständigheter som är kännbara för många individer när marknaden viker. Lågkonjunkturer får vi trots allt lära oss att leva med. De kommer och går. När de väl slår till måste vi däremot ha en strategi för att använda tiden i svackan till rätt saker – som att planera för allt konstruktivt och positivt som ska förverkligas när högkonjunkturen slår till igen.
Efter finanskrisen 2008-2009 vände ekonomin uppåt. Ale kommun fick en fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan, dessutom ett pendeltåg med fem stationer. Sedan dess har Kronogården med drygt 600 bostäder i Älvängen och Green Village med 120 bostäder i Surte färdigställts. Kommunala Alebyggen har byggt i Älvängen, Skepplanda, Alafors och Nödinge, totalt cirka 170 nya lägenheter. Vidare har det byggts friliggande villor runt Vimmersjön i Nödinge och på landsbygden i Ale. Privata byggherrar har också skapat runt 100 nya lägenheter. Så visst har det hänt en del under de senaste 15 åren, men vi kan också konstatera att de riktigt stora projekten inte låg i startgroparna när lågkonjunkturen slog till.
Inga byggen kommer därmed att pausas eller avbrytas. Det vittnar om att planeringen har gått trögt i Älvängen centrum och de östra delarna där bostadsutbyggnaden inte kan ta fart förrän en ringled är på plats. Det beslutet är fortfarande ett antal år borta. I södra Nödinge, där Orklaområdet ska bana väg för flera hundra nya bostäder, är inte heller nere i startblocken än. Samma sak gäller Ale Torg och de centrala delarna av Nödinge. Där är Fastighets AB Balder huvudägare och bolaget har i en svalnande konjunktur inte varit intresserat av att skriva på ett exploateringsavtal.
Med detta som grund är det kanske läge att stanna upp och sätta fullt fokus på att staka ut färdkursen. Vi behöver skapa optimala förutsättningar för att på allvar lösa de knutar som stoppar den stora bostadsutbyggnaden i Ale. Vad hindrar utbyggnaden av de stora projekten i Älvängen och Nödinge? Lista utmaningarna, sätt mål och gör en plan för att komma framåt.
Lås farthållaren på planavdelningen i ett läge som garanterar att detaljplanerna är framme när konjunkturen vänder uppåt. Ta vara på den tid vi nu har fått. Markanvisa centrala tomter i Älvängen, Nödinge och Bohus till Alebyggen och låt dem få inspirera övriga byggbolag. Då kommer hjulen rulla igång snabbare när vinden väl vänder.