Glas eller trä i Alvhem? Trafikverket och Ale kommun var inte ense. Svaret blev att bullerskydden nu kommer att byggas i glas och trä. Delar av Alvhem kommer således att bli väl synligt från nya E45 och ortsborna slipper känna sig gömda bakom ett träplank. En ganska sund lösning som när man ser den känns som närmast självklar. Kanske borde det till och med ha varit ett huvudförslag från början? Nu fick det istället gå ett antal vändor upp till Länsstyrelsen innan parterna till slut kom överens. Trafikverket har med hänsyn till samhällsekonomin kritiserat glasade bullerskydd på landsbygden. Jag är rädd för att de kan få rätt, men risken för skadegörelsen kommer att vara minst lika stor kring våra centralorter även om där är mer folk i rörelse. Det är med en otäck kombination av fasa och förtjusning som man vandrar i de glasade övergångarna som pryder våra fem pendelstationer. Måtte de få vara ifred. Ale kommun och Västtrafik har redan insett faran och beslutet att ansöka om kameraövervakning satt inte särskilt långt inne. Våra nya mötesplatser som pendelstationerna kommer att utgöra måste andas trygghet och säkerhet under dygnets alla timmar. Kameraövervakning är en åtgärd, god belysning och ständigt välvårdade utrymmen är ett annat. Så länge klottret inte får fäste tror jag det går att mota bort, men börjar vi acceptera det kommer pendelstationerna snart få en Göteborgsk förorts liknelse. Det vill vi inte. Vi har en stor chans att när Alependeln börjar gå få visa upp något nytt och fräscht för göteborgarna. Intresset för vårt Göta älvdalen kommer att öka och tar de pendeln ut till oss måste vi visa en sida de inte tidigare sett. Ta pendelstationerna som en bra början. Kan vi vara överens om att dessa som en första angöring till Ale är viktiga, ett första intryck av en ny kommun som allt för få tidigare har besökt tidigare, då måste vi vårda dessa. För att lyckas med detta krävs civilkurage av oss alebor. Vi måste säga ifrån om vi ser någon göra fel och kommunen måste ha rutiner för att undvika att pendelstationerna blir värmestugor. Jag hoppas att lokala väktare kopplas in och med sin närvaro under sena helgnätter garanterar tryggheten.
När ni läser detta är det blott två månader kvar till invigningen av Bana Väg i Väst. Fem och ett halvt års byggnation är över. Hur jobbigt den må ha varit, särskilt för pendlare, så har det ändå gått undan. En fyrfältsväg är snart öppen från Trollhättan i norr till Göteborg i söder, fem pendelstationer och dubbelspårig järnväg från Göteborg till Trollhättan är också klar. Det kommer att betyda mycket, men vi måste vårda investeringen för den kommer att föra med sig nya bekymmer.