Ale fortsätter att sjunka i allt högre hastighet på Svenskt Näringslivs rankinglista över näringslivsklimatet bland Sveriges kommuner. Plats 227 av landets 290 kommuner är ingen munter läsning, tvärtom ger undersökningen Ale kommun en svidande kritik. Nu går det inte längre att vifta bort resultatet. När Ale tillhör landets sämsta kommuner inom så många olika områden måste konsekvensen bli kraftfulla åtgärder, men det är lättare sagt än gjort. Där Ale sticker ut som mest, negativt sett, handlar allt om attityder och bemötande. Hur åtgärdas det? En attityd är ofta ett förhållningssätt som vi har lärt oss och antagit, det är en kultur och inget du tvättar bort med Super 10. Det kommer ställas tuffa krav på ledarskapet i den kommunala organisationen för att förändra den servicekänsla som rapportens resultat menar att Ales tjänstemän saknar. Jag tror att dessa förändringar i de mjuka frågorna är synnerligen utmanande. Det hade varit lättare om kritiken hade riktats mot dålig kollektivtrafik för pendlare till Ale. Då är åtgärden tämligen enkel. Nu ska levande materia, människor med ett invant beteende, lära sig att tänka nytt. Svårast i den processen är nog att först övertyga dem om att dagens bemötande inte är acceptabelt. Jag tror nämligen inte att alla delar undersökningens resultat. Jag är ganska säker på att både tjänstemän och politiker anser att de har en positiv syn på företagandet i Ale kommun. Den uppfattningen delas uppenbarligen inte av entreprenörerna och det är detta som är utmaningen – att övertygade tjänstemän och politiker ska övertygas om att de måste förändra sin attityd som de själva redan anser är relevant. Det här är tuffa frågor och för att vända den negativa utvecklingen, det pinsamma betyget i Svenskt Näringslivs ranking, måste just ett antal frågeställningar prägla det dagliga arbetet i mötet med företagare. ”Gjorde jag mitt bästa för att besvara företagarens fråga? Kan vi göra något mer för att lösa problemet? Var företagaren nöjd och förstod frågeställaren svaret?
Det är dags att kavla upp ärmarna och denna rapport från Svenskt Näringsliv får inte ställas i hyllan. Den måste tas på allvar!
Ale är bara med på tio-i-topp-listan under en rubrik; ”Medias attityder till företagande”. Där placerades Ale på plats sju, och kan vi som lokaltidning bidra till ett bättre näringslivsklimat har ni mitt ord på att vi ska göra det!
Tack alla som på ett eller annat sätt hjälpt till i insamlingen till Europas fattigaste barn. Som någon sa; ”Tja, en tjuga kan jag klara mig utan!” Hade alla förvärvsarbetande alebor tänkt så hade vi kunnat hjälpa 600 barn, nu får vi nöja oss med att de 100 mest utsatta barnen i den lilla fattiga kommunen Budesti får en chans till en bättre vardag. Det hade inte gått utan bidraget från oss i Ale.