ALAFORS. Nedräkningen har börjat.
Den 1 september blir ett historiskt datum för Ale El.
– Då startar vi vår försäljning av el, säger Malin Flysjö, marknadsansvarig för elhandelsverksamheten.
Det är mycket som händer inom Ale Elförening. I månadsskiftet byter man kort och gott namn till Ale El, samtidigt som försäljningen av el träder i kraft.
– Nu kommer vi att kunna erbjuda både elnät och elhandel för våra kunder. Det är först och främst den lokala marknaden som vi siktar in oss på, förklarar Malin Flysjö som har ett mångårigt förflutet inom branschen.
Långsiktigt samarbete
Ale El har som ambition att skaffa ett långsiktigt samarbete med sina blivande elkunder. Avtalen kommer därför att utformas på ett tydligt sätt och utan lockerbjudande som senare övergår i kontrakt med dyra påslag som följd.
– Tyvärr är tilltron till vår bransch naggad i kanten och jag kan inte säga annat än att jag förstår allmänheten. Tråkigt nog är det många aktörer som ägnar sig åt tillfälliga erbjudanden, men där kunderna i själva verket betalar ett oskäligt högt pris på längre sikt, förklarar Malin Flysjö och fortsätter:
– När lockerbjudande övergår i dyrare tillsvidarepriser är det ett sätt för bolagen att finansiera verksamheten och göra den lönsam. De har inte råd att ta bort produkten ur sitt sortiment.
Hur kommer Ale El att skilja från övriga aktörer på marknaden?
– Vi är ett nystartat litet elhandelsbolag som inte har gjort organisationen beroende av den här typen av intäkter. Ale El kommer att erbjuda två typer av avtal; fast elpris alternativt rörligt elpris. När det fasta elpriset löper ut kommer våra kunder att få rörligt elpris om de inte väljer något annat. Vi kommer inte använda oss av dyra tillsvidarepriser. Det rörliga elpriset följer marknaden varje dag och de fasta avtalen kommer att ha en spännvidd från sex månader till tre år.
Sexmånadersavtal tillhör inte vanligheterna, eller?
– Nej, men vi tror att det kan vara attraktivt för en ganska stor kundgrupp. Många vill säkert ha ett fast avtal under vintern och slippa obehagliga överraskningar när elräkningen ska betalas, säger Flysjö.
Det finns många elprissajter på Internet. Kommer Ale El att finnas med där?
– Nej, många av dessa sajter tar betalt av elhandelsbolagen vilket i sista änden drabbar kunden. Vi kommer arbeta för att hålla långsiktigt låga elpriser utan tillfälliga lockerbjudanden. Om man som kund vill jämföra elpriser rekommenderar jag elpriskollen.se. Elpriskollen ger en rättvis bild av landets elhandelsbolag och dessutom är det en statlig myndighet som står bakom betonar Malin Flysjö.
Hur går man tillväga för att bli kund hos er?
– De som vill teckna avtal med oss ringer vår kundtjänst alternativt går in på vår hemsida. Vi kommer att uppdatera våra olika avtalserbjudanden nästan varje dag.
Hur är intresset bland aleborna?
– Över förväntan och vi är positivt överraskade. Vi har redan kunder som har ringt till oss och vill teckna avtal.
Hur kommer ni att bearbeta marknaden?
– Med lokal marknadsföring och lokal sponsring. Vi har inte för avsikt att växa utanför närområdet, åtminstone inte initialt. Vi kommer att arrangera två kundaktiviteter i början av september, i Älvängen och i Nödinge.
Ni har en ny logotype också?
– Ja, och den är faktiskt sprungen ur vår egen organisation. Vi tyckte att det var rätt tidpunkt att fräscha upp vårt varumärke. Jag lade fram ett ritpapper på fikabordet och sedan fick personalen vara med och tycka till. Den nya logotypen är sannerligen inget miljonprojekt utan det är något som vi själva har skapat, avslutar Malin Flysjö.