Nya bekymmer för HAMEK

ÄLVÄNGEN. Frågorna har varit många runt hanteringen av Håkan Anderssons Mekaniskas planerade utbyggnad i Älvängen. Nu blir det ännu flera frågetecken, då Ale kommun svarat att de inte längre ser några skäl att besvara några frågor från Håkan Andersson. – Det här bekräftar bara hur synen och inställningen till oss företagare är, säger en luttrad Håkan Andersson.

Håkan Anderssons planerade utbyggnad har kantats av bekymmer från tidig start. Inte ens när entreprenören för nya lokalvägen gräver av värmeslangarna för bergvärmen till den befintliga verkstan ersätts företaget.
Håkan Anderssons planerade utbyggnad har kantats av bekymmer från tidig start. Inte ens när entreprenören för nya lokalvägen gräver av värmeslangarna för bergvärmen till den befintliga verkstan ersätts företaget.
http://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2011/08/v-35-Hamek.jpg

ÄLVÄNGEN. Frågorna har varit många runt hanteringen av Håkan Anderssons Mekaniskas planerade utbyggnad i Älvängen. Nu blir det ännu flera frågetecken, då Ale kommun svarat att de inte längre ser några skäl att besvara några frågor från Håkan Andersson.
– Det här bekräftar bara hur synen och inställningen till oss företagare är, säger en luttrad Håkan Andersson.

Först fick HAMEK, Håkan Anderssons Mekaniska i Älvängen, vänta i två år på sitt bygglov. När handlingarna äntligen var underskrivna krävde Håkan Andersson ersättning för bland annat de värmeslangar för bergvärmen till HAMEK:s lokaler som markentreprenören grävt av samt förhöjda kostnader i samband med bygglovsansökan.

– Kommunens ansvarslösa hantering av hela ärendet har kostat mig 400 000 kronor extra. En arkitekt som tvingas rita om för att förutsättningarna och beskeden från kommunen ständigt förändras kostar mycket pengar. Att det kommer att bli en diskussion om detta anspråk förstår jag, men att de hittills har vägrat prata om den fysiska skadan som gör att våra lokaler står utan värme är rent utsagt oförskämt. De har grävt sönder våra värmeslangar. Det kostar 100 000 kronor att byta dem. Det är väl bara att sätta igång. Tänk om det hade varit tvärtom, att vi hade orsakat kommunen en skada? Då hade det varit andra tongångar, dundrar Håkan Andersson.

Historien började med att kommunen och Håkan Andersson upprättade ett fastighetsregleringsavtal där parterna kom överens om ett markbyte. Detta medförde att Trafikverket kunde inleda arbetet med den nya lokalvägen som ska gå precis utanför verkstan. Avtalet förutsatte att HAMEK fick bygglov och kunde bygga ut sina lokaler. Bygglovet kräver emellertid att nya E45 förses med ett särskilt vägräcke för att garantera säkerheten hos HAMEK. Kostnaden för detta vägräcke uppgår till 2 Mkr, en kostnad som varken Trafikverket eller Ale kommun vill stå för.

– Hade vi vetat detta från början så hade vi aldrig gått vidare, men kravet på det nya vägräcket kom först efter att kommunens samhällsplaneringsavdelning beställt en särskild riskanalys. Plötsligt dög inte den analys som Trafikverket gjort, utan nu åligger det mig att bekosta ett särskilt vägräcke för två miljoner kronor om jag vill expandera på min egen fastighet, säger Håkan Andersson.

Han är minst sagt trött på livet som företagare i Ale kommun.

– Jag trodde mycket på den nya politiska ledningen. De har pratat högt om att näringslivet skulle vara ett prioriterat område, men än så länge har jag inte märkt någon skillnad. Vi vill utveckla vår verksamhet, anställa flera och gå vidare. Det språket verkar ingen i Ale kommun förstå, säger Håkan Andersson bittert.

Via sin jurist har HAMEK begärt att få omförhandla fastighetsregleringsavtalet, eftersom det inte längre är möjligt för företaget att expandera inom en rimlig kostnadsram.

– Problemet är att de signaler som kommunen skickar ut är att de inte vill medverka till att hitta en lösning. De skriver till och med i ett brev till oss att ”med anledning av er begäran finner vi det inte heller nödvändigt att Lennart Nilsson (Näringslivs- och exploateringschef) ger svar på kvarstående frågor om vägräcket”. De finner alltså det inte vara nödvändigt att besvara frågor från företagare som vill expandera i Ale. Den här kommunledningen gräver sin egen grav om det här får fortsätta, menar Håkan Andersson.

Kommunstyrelsens ordförande, Mikael Berglund (M), har hastigt och mindre lustigt, blivit inblandad i ”affären”.

– Jag brinner för näringslivet och vill självklart inget hellre än att vi löser det här. Jag har engagerat mig i Håkans ärende och kan förstå hans frustration. Nu jobbar vi på att komma till rätta med det här. Det är a och o för Ale att våra företag kan växa. Varför det har gått så snett i Håkans fall ska vi utvärdera och lära oss av. Jag väntar på svar kring varför vi har gjort en egen riskanalys som plötsligt kräver ett dyrare vägräcke längs E45, när Trafikverket som är ansvarig har en utredning som säger något annat. Att hans värmeslangar som förstörts ska ersättas är också en självklarhet. Jag hyser gott hopp om att alla parter ska komma överens, men vi måste göra rätt och inte bara fixa till det, säger Mikael Berglund i en kommentar.

De skadeståndsanspråk och kostnadsersättningar som Håkan Andersson har begärt har Ale kommun avvisat.

Foto: Jonas Andersson

Mer från övrigt

Så röstade aleborna i riksdagsvalet

Samtliga 19 112 röster i Ales 17 distrikt är räknade till riksdagsvalet. Resultatet visar att Sverigedemokraterna får 22,4 procent av…

Ale Discgolfcenter- en bana i världsklass

Det har gått fem år sedan resan började. Jonas och Camilla bestämde sig då för att satsa på att bygga…

Från arkivet: ”Golfbanan i Nödinge invigd”

Hjärnan bakom banan, golfexploatören Martin Sternberg, ville hålla nere förväntningarna på banan under invigningen. – Den är inte perfekt än.…

Lastbil välte – stopp i trafiken

NYGÅRD. Vid 17.45-tiden på torsdagen välte ett lastbilsflak på länsväg 1996 i Nygård. Enligt polisen ligger det virke från flaket…


Senaste nytt

Repslagare som fortsätter blomma

För 20:e gången delade Kristidemokraterna i Ale ut sin prestigeladdade utmärkelse Vitsippspriset. Syftet är att uppmärksamma enskilda personer eller organisationer…

Ale backar och Lilla Edet står still

Årets enkät visar att Västra Götalands län fortsatt placerar sig strax över Sverigesnittet gällande det sammanfattande omdömet, variationen inom länet…

De tar strid för bussen

Kollektivtrafiken har blivit ett hett omdebatterat ämne på landsbygden i kommunen. I torsdags samlades 14 personer i Starrkärrs församlingshem som…

”Förstår frustrationen”

På ortsutvecklingsmötet i Starrkärr för snart två veckor sedan presenterade Västtrafik kommande förändringarna i kollektivtrafiken och det stod då klart…

Självklart att rösta

Nyheten om att livsmedelsjätten Coop förvärvar danska Nettos alla butiker i Sverige kom som en stor överraskning, om den blir…

Äkta glädje under kosläppet

Kosläpp har blivit ett klassiskt vårtecken och efter en lång vinter var det äntligen dags för korna på Kilanda Säteri…

SBTK derbysegrade mot Göta

Derbyt mellan Göta och Skepplanda brukar bjuda på mycket känslor ute på planen. Fredagens match på Ryrsjövallen blev inget undantag.…

AIF körde över Ardala i regnet

Regnet öste ner och förutsättningarna var långt ifrån inspirerande ur ett fotbollsperspektiv, ändå bjöd båda lagen upp till dans omgående.…

Tågbrand i Lödöse

Ett tåg på väg till Stockholm via Karlstad fattade eld i höjd med Lödöse på fredagseftermiddagen, strax innan klockan halv…

Ny kommunchef i Lilla Edet

LILLA EDET. Nu är det klart att Malin Krantz blir ny kommunchef i Lilla Edets kommun och tillträder tjänsten den…