Bussförarens dag firas varje år och är en återkommande högtidsdag för de cirka 27 000 bussförare som finns runt om i Sverige. Det är dessutom en dag som firas internationellt och som går under namnet Transit Driver Appreciation Day.
– Idag är bristen på bussförare på många håll akut, vilket gör det ännu viktigare att lyfta fram Bussförarens dag och fördelarna med yrket. På Älvängens depå har vi emellertid en väldig god personalbalans för tillfället även om det alltid finns ett behov av nya förare, inte minst för att klara semesterperioden, säger gruppchef Satu Koivukangas.
Den 1 mars slog Nobina ihop trafikområde Göteborg med Trollhättan-Vänersborg. Tillsammans bildar de nu trafikområde Göta älv.
– Nobina kör trafik i hela det här området och det är samma affärschef. På det här sättet får vi en flexiblare organisation, säger Satu Koivukangas.
Utöver busskort kärvs yrkeskompetensbevis, en utbildning på 140 timmar, för att kunna anställas som chaufför hos Nobina.
– Man utbildas bland annat i kör- och vilotider, får kunskap i hur en buss fungerar, första hjälpen, lastning och lossning med mera. Det är en grundlig utbildning för att få köra yrkesmässig trafik, berättar Satu och fortsätter:
– Sedan väntar två veckors introduktionsutbildning i kundbemötande, värderingar, olika busstyper och en hel del annat. Det ställs hårda krav på våra förare. Skälet till det är att vi alltid sätter säkerheten i första rummet. Kunder och våra förare ska veta att det absolut viktigaste för oss är en trygg och säker resa.
En förare som har jobbat på Nobina i drygt tio år är Nader Forghaniani, 63. Han trivs utmärkt bakom ratten.
– För mig innebär det här yrket en frihetskänsla. Du är inte instängd på något kontor eller i en industrilokal. Du får uppleva fantastisk natur varje dag och ta del av de olika årstiderna. Dessutom är jobbet väldigt socialt, du träffar folk i olika åldrar, säger Nader.
Får ni inte ta emot klagomål om bussen är försenad?
– Det händer, men det gäller att hålla humöret uppe. Nästan alla som man kommer i kontakt med är jättetrevliga, förklarar Nader.
För Nader är det också speciellt att köra buss i Ale. Många känner igen honom som den tidigare pizzabagaren på Restaurang Solgården och från tiden som kioskföreståndare i Alafors.
– En vanlig kommentar är: ”Där är ju du!”. Faktum är att det är många bekanta ansikten som jag kört genom åren.
Naders kollega Amanda Xu började köra buss 2016 och har inga planer på att byta arbete.
– Verkligen inte! Jag trivs på jobbet och med mina arbetskamrater. Vi har ett rullande schema, men det går alltid att byta pass om det av någon anledning skulle behövas, avslutar Amanda Xu.