GÖTEBORG. Lokala entreprenörer har sett till att Ekomusslor ökat sin omsättning med över 13 miljoner kronor på fem år. Ny ungdomlig arbetskraft från Ale ska ta bolaget in i nästa fas.
– Vi ska bredda vår portfölj med produkter som efterfrågas hos grossisterna, bland annat fler förädlade musslor, säger William Axelsson och Emil Bäck från Älvängen respektive Skepplanda.
Det var i november 2015 som kompisarna Patrik Johansson, Lödöse, och Jonas Bäck, Skepplanda, förvärvade Ekomusslor.
– Det vi har gjort är att vi förvandlat Ekomusslor från en liten firma till ett etablerat företag, förklarar Patrik Johansson och fortsätter:
– Vi visste inget om musslor när vi tog oss an det här projektet. Eftersom vi båda har erfarenhet av försäljning så fokuserade vi inledningsvis på ett par punkter som var direkt avgörande för att kunna nå framgång. Vi tummar aldrig på kvaliteten, levererar vid rätt tidpunkt och håller alltid vad vi lovar. En viktig insats blev också att certifiera bolaget.
Numera är Ekomusslor ett erkänt varumärke hos såväl kunder som leverantörer. Intresset för produkten har också ökat.
– Musslans status som livsmedel har stärkts, inte minst ur klimatsynpunkt. Fortfarande är det västkusten som dominerar när vi ser till försäljning, men på senare år har vi även hittat grossister utanför landets gränser – både i Norge och i Finland, säger Emil Bäck.
Vilken är storsäljaren?
– Det är färska blåmusslor i olika förpackningar, som står för cirka 75 procent av den totala försäljningsvolymen, säger William Axelsson.
– Däremot ser vi en stark tillväxt i segmenten vakuumpackade och förädlade produkter. I det sistnämnda fallet pratar vi om rökta och marinerade musslor, förklarar Emil Bäck.
När råder högsäsong?
– Det är sommarmånaderna, precis som det är för skaldjur. Jul och nyår är emellertid helger då vi säljer oerhört mycket musslor. Av den anledningen är det högtryck i fabriken just nu, säger William Axelsson.
Vad är den största utmaningen för er?
– Världsmarknadsläget slår lika hårt mot oss som mot alla andra företag. Ta bara kostnaden för fisklådor i frigolit som har dubblerats, sedan har vi alla andra fasta kostnader som skjutit i höjden. Självklart är det en utmaning, säger Patrik Johansson.
Ni ser ändå positivt på framtiden?
– Absolut! Företaget växer organiskt och med den ungdomliga entusiasm som vi har fått in i bolaget är vi redo att ta nästa kliv, avslutar Patrik Johansson.
Tillagning: Fräs lök och vitlök i en stor kastrull i några minuter och rör om. Tillsätt vin och koka upp på högsta värme. Lägg musslorna och stormkoka tills de öppnat sig (4-5 minuter). Plocka upp musslorna, strö över mjölet och låt buljongen tjockna. Häll buljongen över musslorna, tillsätt persilja och avnjut med baguette eller annat gott vitt bröd.
• 1 nät musslor
• 100 gram smör
• 2 schalottenlökar
• 4 vitlöksklyftor
• 1-2 tsk chiliflakes
• 1,5 dl vitt vin
• Saften av 2 citroner, samt zest
• 1 dl färsk persilja, hackad
Tillagning: Smält smöret på medium, tillsätt schalottenlök, vitlök och chiliflakes. Låt det få stå några minuter så löken börjar mjukna.
Häll i vinet och höj värmen något (medium-hög) och låt det sjuda någon minut.
Tillsätt musslor och lägg på locket.
Låt nu musslorna ångas 7-8 minuter.
Ta upp musslorna med hålslev och koka ihop buljongen.
Sänk värmen och tillsätt citronjuicen (lite i taget så balansen blir rätt) och smaka till sist av med salt.
Lägg tillbaka musslorna, rör runt så att alla musslor tar smak av den goda såsen och strö över rikligt med persilja.
Servera med klyftad citron och ett vitt bröd.