Det var i november 2015 som kompisarna Patrik Johansson, Lödöse, och Jonas Bäck, Skepplanda, förvärvade Ekomusslor.
– Det vi har gjort är att vi förvandlat Ekomusslor från en liten firma till ett etablerat företag, förklarar Patrik Johansson och fortsätter:
– Vi visste inget om musslor när vi tog oss an det här projektet. Eftersom vi båda har erfarenhet av försäljning så fokuserade vi inledningsvis på ett par punkter som var direkt avgörande för att kunna nå framgång. Vi tummar aldrig på kvaliteten, levererar vid rätt tidpunkt och håller alltid vad vi lovar. En viktig insats blev också att certifiera bolaget.
Numera är Ekomusslor ett erkänt varumärke hos såväl kunder som leverantörer. Intresset för produkten har också ökat.
– Musslans status som livsmedel har stärkts, inte minst ur klimatsynpunkt. Fortfarande är det västkusten som dominerar när vi ser till försäljning, men på senare år har vi även hittat grossister utanför landets gränser – både i Norge och i Finland, säger Emil Bäck.
Vilken är storsäljaren?
– Det är färska blåmusslor i olika förpackningar, som står för cirka 75 procent av den totala försäljningsvolymen, säger William Axelsson.
– Däremot ser vi en stark tillväxt i segmenten vakuumpackade och förädlade produkter. I det sistnämnda fallet pratar vi om rökta och marinerade musslor, förklarar Emil Bäck.
När råder högsäsong?
– Det är sommarmånaderna, precis som det är för skaldjur. Jul och nyår är emellertid helger då vi säljer oerhört mycket musslor. Av den anledningen är det högtryck i fabriken just nu, säger William Axelsson.
Vad är den största utmaningen för er?
– Världsmarknadsläget slår lika hårt mot oss som mot alla andra företag. Ta bara kostnaden för fisklådor i frigolit som har dubblerats, sedan har vi alla andra fasta kostnader som skjutit i höjden. Självklart är det en utmaning, säger Patrik Johansson.
Ni ser ändå positivt på framtiden?
– Absolut! Företaget växer organiskt och med den ungdomliga entusiasm som vi har fått in i bolaget är vi redo att ta nästa kliv, avslutar Patrik Johansson.