ALAFORS. Två halvlekar är spelade och domaren har blåst i pipan. Ale kommuns mark- och exploateringschef, Lars Lindström, 67, rullar nu vidare i husbil och på inlines.
– Det har varit fantastiskt roliga år i två olika skepnader, före och efter vägutbyggnaden. Båda lika spännande fast på olika sätt, säger han.
Det började med tre år som konsult i Ale kommun, innan Lars Lindström nappade på en fast tjänst som mark- och exploateringsansvarig. Året var 2004 och Ale kommun närmade sig den stora vägoch järnvägsutbyggnaden. Bana Väg i Väst skulle starta i maj 2007 och påverka kommunen starkt under de kommande fem år. Planeringen inför infrastruktursatsningen var omfattande och projektet krävde inlösen av både mark och fastigheter för att kunna genomföras. En uppgift som Lars Lindström redan hade erfarenhet av.
– Jag jobbade tidigare för GF Konsult som hade i uppdrag att sköta markförhandlingarna när Västkustbanan skulle fram genom Halland. Det lockade mig att återigen få jobba i ett stort projekt tätt tillsammans med Trafikverket och Bana Väg i Väst. Jag tror att det till sist blev närmare 75 bebyggda fastigheter, både bostäder och verksamheter som löstes in, och mer än 200 totalt. Det var en ganska tacksam roll att vara förhandlare när staten tog kostnaden, säger han.
Att vara markförhandlare för en kommun är inte alltid lika tacksamt när man väl sätter sig vid bordet.
– Det borde vara som vilken förhandling som helst mellan två parter, men många tror att kommunen kan betala mer. Vi måste självklart var ännu mer försiktiga, då det är skattemedel vi handskas med. Vi utgår alltid från en oberoende värdering och försöker sedan resonera oss fram till en rimlig prisbild. Visst finns det tillfällen när en fastighet kan vara särskilt angelägen för en kommun att komma över och det är vi öppna med i så fall. En del förhandlingar kommer vi aldrig framåt i, då det finns en överdriven förväntan på vad kommunen kan tänkas betala. Det finns också många fina berättelser där förhandlingen har startat tufft, men som slutat med att jag har fått blommor, säger Lindström och ler.
När väg och järnväg väl vara klart för invigning i december 2012 var det också startskottet för andra halvlek, sett med Lindströms ögon. Plötsligt blev Ale en intressant kommun för bostadsexploatörer.
– Inledningsvis gick det lite trögt. De stod inte i kö direkt, men i takt med att planerna växte fram och vi kunde börja markanvisa ökade intresset. Idag ser det annorlunda ut. Vi har ett register med 60-70 intresserade bostadsföretag som vill bygga i Ale. Pendeln och vägen har satt Ale på kartan, menar Lindström.
Den första riktigt stora exploateringen efter Bana Väg i Väst var Kronogården i Älvängen. 2014 kunde Skanska (Bo Klok) och Veidekke sätta spaden i marken. Idag är det ett komplett område med 570 bostäder. Lars Lindström har varit med på hela resan.
– Kronogårdens framväxt är jag väldigt nöjd med. Det blev precis såsom vi önskat. Möjligen hade det varit ett ännu roligare område med några fler olika hustyper, säger han.
Något vemod över att sluta när Ale går in i en högintressant tillväxtfas känner inte Lars Lindström. Tvärtom känner han sig klar. Det blev två halvlekar, en med planering och infrastruktur och den sista med exploatering.
– Jag kommer att sakna mina kollegor. Vi har varit ett härligt team de senaste åren och jag har känt stort förtroende från politiken i Ale. Framåt hoppas jag att kommunen vågar enas om en centralort. Det hade underlättat utvecklingen.
Ålder: 67
Bor: Kungälv
Uppväxt: Ångermanland
Yrke: Lämnar tjänsten som mark- och exploateringschef i Ale för pension.
Starka minnen: ”Första resan med tåget när dubbelspåret invigdes 2012. Ale fick en mer modern identitet med pendelstationerna som jag tycker är väldigt fina”.
Favoritlag i hockey: Modo
Livet som pensionär: ”Det blir förhoppningsvis många mil i husbil och på inlines”.