Manufakturen går in på sitt 132:a verksamhetsår. Den anrika klädbutiken i centrala Älvängen är närmast att likna vid en institution. Nu görs emellertid en tydlig förändring vad det gäller utbudet.
– Vi har bestämt oss för att avveckla damavdelningen. Det ligger naturligtvis en hel del känslor bakom ett sådant beslut, men det är nödvändigt, säger ägaren Ulf Abrahamsson.
– Det är som med modet, man måste hänga med tiden. För oss är det andra varugrupper som behöver lyftas fram och ges mer plats, förklarar Ulf och syftar på herr, jeans, arbets- och profilkläder.
Varför går försäljningen av damkläder trögare?
– Jag tror att konkurrensen vad det gäller näthandel och intilliggande köpcentrum är en stor del av förklaringen.
Manufakturen kommer att ha total utförsäljning av damkläder under årets inledande månader för att i slutet av våren ha utformat lokalerna enligt det nya konceptet.
– Profil- och arbetskläder är ett segment som hela tiden växer. Vi har många lokala företag som kunder, exempelvis flera hantverkare. Som läget är nu så kan vi inte presentera sortimentet på ett tillfredsställande sätt, säger Ulf Abrahamsson.
Märker ni av den starka tillväxten i Älvängen med ökad inflyttning i framförallt Kronogården?
– Det gör vi även om skillnaden i kundunderlaget inte är så påtaglig som man hade önskat. Det tar tid för folk att ändra sina köpvanor. Många arbetar förmodligen i Göteborg och handlar där. Av den anledningen är marknadsdagarna viktiga för oss. Det blir ett tillfälle att locka in nya kunder i butiken.
Hur har pandemin påverkat er?
– Det var stendött under våren 2020 när pandemin var som värst, sedan har det skett en viss återhämtning. Sammantaget har det varit ett par tuffa år och därför hoppas vi att den nya smittvågen inte ska bli alltför kännbar, avslutar Ulf Abrahamsson.