NÖDINGE. Kontaktcenter är den givna vägen in till Ale kommun. Tillgängligheten har dessutom förbättrats.
– Nu finns det möjlighet att besöka oss varje tisdagskväll fram till klockan sex, förklarar Mia Fischer, tillförordnad enhetschef.
På kontaktcenter arbetar tio kommunvägledare samt en budget- och skuldrådgivare. Kommunvägledarna har en bred kompetens inom kommunens olika verksamheter samt att de är specialiserade inom vissa områden.
– Vi är den första kontakten och ansiktet utåt för Ale kommun. Våra kommunvägledare är redo att svara på frågor och ge vägledning till de som hör av sig till oss via telefon, mejl eller ett personligt besök. Vår målsättning är att i så hög grad som möjligt, lösa eller omhänderta alebornas ärenden i första kontakten med kommunen., säger Mia Fischer.
– Vi i kontaktcenter arbetar ständigt med förbättringar som kan leda till större nytta för aleborna. Av den anledningen har vi nu också ökat tillgängligheten genom att förlänga öppethållandet på tisdagar, säger Mia Fischer.
Kommunvägledarna är örat mot rälsen och ständigt uppdaterade vad som händer inom förvaltningarna – allt för att kunna ge en så bra service som möjligt.
– Dyker det upp en fråga vi inte kan svara på så söker vi upp informationen och återkopplar till vederbörande.
Vilka är de vanligaste frågorna?
– Vägledning för e-tjänster, ansökan om förskole- och skolplaceringar, frågor gällande renhållningen och fakturafrågor. Vi får också till oss en del anmälningar om fel eller skador i den fysiska miljön, exempelvis gatubelysning som slutat fungera, nedskräpning och så vidare. Just för detta ändamål vill jag slå ett slag för appen FixaMinGata där man när som helst på dygnet kan göra en felanmälan. Du hittar så klart e-tjänsten på kommunens nya hemsida, säger Mia Fischer.
Att kontaktcenters arbete uppskattas av invånarna visar svaren i den enkät som nyligen gjordes avseende service och bemötande. Betyget blev 4,5 av 5.
– Aleborna är duktiga på att ge feedback och vi vill gärna ha mer av den varan – allt för att utvecklas och förbättra vår service, avslutar Mia Fischer.