Konstgräsplanernas framtid diskuteras flitigt. Ett ständigt diskussionsämne är hur man ska lyckas göra planerna så miljövänliga som möjligt. Idag är det absolut vanligaste fyllnadsmaterialet gummigranulat, där SBR-granulatet (styrenbutadiengummi) dominerar. Trots att det är ett material som bidrar till en ökning av mikroplaster i miljön och som kan innehålla farliga ämnen, så har man inte lyckats hitta ett optimal alternativ lösning.
– Det är svårt att hitta något förutom gummigranulat som även funkar på vintern. Alla de andra alternativen har bra egenskaper när det är optimalt väder, men så fort det sticker ut lite så blir det dåligt, säger Martin Andersson.
I Göteborg har man testat att lyssna till miljön fullt ut. 2015 bestämde sig kommunen för att stoppa inköp av de miljöfarliga mikroplasterna, men alternativen som använts för att gynna miljön har inte varit hållbara – vilket Göteborgs-Posten rapporterat om vid flera tillfällen. Istället för gummi har planer fyllts med kork, sand eller lignin. Men i en enkätundersökning som Idrotts- och föreningsförvaltningen skickade ut förra året visar utövarna tydligt sitt missnöje gentemot granulatets ersättare. Argument som lyfts fram är att planen blir för hård, halare på vintern och att skaderisken ökar.
– Krasst är det så att Göteborgs stad har gjort resan med att inte ha gummigranulat och kommer att vända. Med tanke på all den kritik man har fått i Göteborg för prestandan på planerna, så har man nog kommit fram till att det absolut bästa är att hålla sig till gummigranulatet och se till att så lite som möjligt lämnar anläggningen. Det är även där vi lägger fokus nu.
En 11-mannaplan beräknas sprida runt 500 kilo gummigranulat per år, och att minimera spridningen är viktigt. I Ale har man lyckats bra med det.
– Det är extra känsligt i vår kommun med tanke på att de flesta av våra konstgräsplaner ligger i närheten av vattendrag eller sjöar, säger Martin och fortsätter:
– Vi har nog inte påfört några större mängder sedan 2012. Vi har aldrig behövt köpa granulat. Man får alltid någon kubik extra när man anlägger en plan som ska vara som reserv och det har vi klarat oss på. Vi är noga med att det inte ska försvinna från anläggningen.
Gummigranulatet framställs från gamla bildäck som tvättas, testas och mals sönder. Konstgräsmattorna i Älvängen, Skepplanda och Alafors anlades omkring 2012. När man inom snar framtid förnyar dem, kommer man även att förskona miljön.
– Efter 2010 ställde man betydligt högre krav på tillverkarna av däck, vilket innebär att allt gummigranulat som kommer från däck som är tillverkade efter 2010 är betydligt bättre för miljön.
Nästa år ska Älvevis matta bytas ut, därefter forsätter man att avverka en konstgräsmatta om året. Vilken plan som är näst på tur beslutas hösten 2023.
– Vi börjar med Älvevi eftersom att vi vet att den är mest använd. Den används av allmänheten, skolan och föreningen.