ALE. För tillfället tvingas handlarna att ta stora risker för att få hem varor till Sverige. Samtidigt får kunderna betala mer. Snart står julhandeln för dörren och prognosen är tydlig.
– Julklapparna kommer att bli avsevärt mycket dyrare i år än vad de någonsin varit innan, berättar Johan Lindberg Blohm, inköpare på Klädkällaren.
I mångt och mycket befinner sig handeln i en prekär situation. I en värld som börjat vakna i spåren av pandemin råder det för tillfället ett så kallat “fraktkaos”. En stor del av de varor vi handlar i Sverige fraktas hit från Asien, inte minst från Kina. Samtidigt råder det brist på öppna hamnar och containrar som används för att frakta godset över kontinenten. En konsekvens av pandemin som gjort sig extra kännbar när gränser och hamnar stängts ner för att undvika smittspridning.
– Vi har en marknad nu som börjat gå på full spinn och de logistiska vägarna är inte riktigt byggda för att det ska bli en sådan ketchupeffekt, säger Johan Lindberg Blohm, inköpare på Klädkällaren, och berättar att detta däremot inte är något nytt för handlarna.
– Det har egentligen varit såhär sedan förra hösten, men nu har det nått en peak som är oundviklig. Först trodde man att det här bara skulle vara något som håller i en kort period men det värsta är att det bara har blivit värre, berättar Johan Lindberg Blohm.
I många fall får handlarna inte hem varorna. Lyckas de med de, så resulterar den höga efterfrågan på frakt att priserna i butikerna blir dyrare. Johan Lindberg Blohm berättar att både företaget och leverantörerna ligger ute med väldigt stora risker för att lyckas få hem varorna.
– Sedan får tyvärr konsumenten betala i slutändan. Så alla tre leden har väldigt svårt att stävja detta på något sätt. Det går liksom inte att undvika för prishöjningarna är så dramatiska så vi kan liksom inte blunda för det och hålla samma priser. Så allvarligt är läget tyvärr, berättar Johan Lindberg Blohm.
Julhandeln knackar på dörren, hur kommer detta påverka kunderna?
– Julklapparna kommer att bli avsevärt mycket dyrare i år än vad de någonsin varit innan. Det kommer kunderna förmodligen att märka, framförallt på vissa varor. På det stora hela kommer det tyvärr att kännas i plånböckerna. Det är jag tyvärr helt övertygad om. Men det är framtvingat av hur situationen ser ut, säger Johan Lindberg Blohm.
Hur länge det kommer att se ut så här menar Johan Lindberg Blohm är omöjligt att sia om. Men mitt i eländet försöker han ändå att blicka framåt och han ser den dramatiska situationen som en möjlighet i att kunna förbättra leveranskedjan.
– Som människa och inköpare ser jag detta som en möjlighet att hitta nya kanaler och välja nordiska samt europeiska alternativ istället, som är fördelaktiga för konsumenterna.
Det vi ser och har sett nu under en lång tid är något som är mindre hållbart. Vi ska ju gå mot ett hållbart samhälle och nu har vi faktiskt en jättestor chans att göra det. Förhoppningsvis finns det någon effekt längre fram som är positiv av detta, men just nu är det svårt, berättar Johan Lindberg Blohm.
Daniel Marsfeld