Det vill även Danella Sawa, som går på gymnasiet i Kungälv. Hon har likt Mariam även fått sommarjobb i Göteborg och tycker det är tråkigt att en så stor del av inkomsten kommer behöva gå åt bussbiljetter – samtidigt som ungdomarna i Göteborg inte behöver bekymra sig över det.
– Köper man ungdomsbiljett kostar det 104 kronor fram och tillbaka, det kanske inte en vanlig ungdom har råd med. Under sommaren får vi inget studiebidrag heller, berättar Danella.
En enkelbiljett från Nödinge in till Göteborg kostar för en ungdom 52 kronor och räcker i tre timmar. Ur ekonomisk synvinkel kan en periodbiljett göra resandet billigare i längden men för en gymnasieelev med ett studiebidrag på 1250 kronor i månaden blir det ändå en påtaglig kostnad.
– Jag har redan betalat en periodbiljett för tre månader så att jag kan ta mig till och från jobbet. Det kostade i princip hela studiebidraget, berättar Mariam.
Hur känns det att klasskompisarna i Göteborg får ett gratis busskort?
– Det känns orättvist. Vi behöver ju verkligen kortet för att ta oss in till stan, säger Mariam och Klara fyller i:
– I Göteborg reser de inom en zon, vi behöver ha två.
Droppen blev när Klara fick reda på att alla skolungdomar i Göteborg, från årskurs sex i högstadiet till årskurs två på gymnasiet, skulle få ett sommarlovskort. Via en hemsida startade hon en namninsamling som sedan delades på sociala medier. Målet är att övertala kommunens beslutsfattare om att även Ales skolungdomar ska få ett busskort och hittills har över 780 personer skrivit under. Förutom kostnaden att resa till skola och sommarjobb handlar det även om sociala möjligheter, menar tjejerna. Som att plugga tillsammans med studiekamraterna eller bara träffa vännerna. De berättar att en del helt enkelt väljer att stanna hemma.
– Förra året var det så varje dag. Man fick ju tvinga sina vänner från Göteborg att komma hit, eller övertala någon i familjen att köra till Göteborg, säger Mariam.
Danella delar den bilden och menar att det även finns mer att göra i Göteborg för ungdomar. De tre vännerna undrar varför ungdomarna i Ale fick ett sommarlovskort för några år sedan – men inte nu.
– Då bestämde sig politikerna i Stockholm för att göra en satsning. De finansierade sommarlovskorten och vi i kommunerna hade ingenting med det att göra, berättar kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M).
I dagsläget finns det inga planer på att sommarlovskortet ska återinföras. Det erbjuds heller inga fritidskort, som sträcker sig året om, till Ales ungdomar. Anledningen är delvis att Västtrafiks nya zonstruktur gjort det orimligt dyrt, menar Mikael Berglund.
– Vi har bett Västtrafik om att försöka komma upp med ett billigare alternativ, som bättre träffar den här målgruppen och det har de ännu inte gjort.