NOL. På ett hemmakontor i Nol skapas mediainnehåll som sprids över hela Sverige. CLUEENEWS når och engagerar fler människor på social medier än stora aktörer som Göteborgs-Posten och P4 Göteborg.
– Jag kan bli väldigt älskad men jag kan också bli väldigt hatad, säger Mikael Hallström, mannen bakom YouTubesuccén.
I den senaste maktbarometern toppar CLUEENEWS listan som årets makthavare inom media från Göteborg. Utmärkelsen innebär att kontot är det från Göteborg som når och engagerar flest personer på sociala medier inom kategorin: Media – enligt Mediakademin.
Således placerar sig CLUEENEWS framför kanaler som Göteborg-Posten, P4 Göteborg, dumpen.se och Bingolotto.
– Det känns overkligt men samtidigt känns det som att det kommer med ett ansvar. Att man måste vara ännu mer opartisk och kolla upp källorna ännu mer noggrant. Nu har vi en såpass stor räckvidd så att vi skulle kunna förstöra någons karriär om vi råkar säga fel, säger Mikael Hallström.
Han bor i Nol tillsammans med sin familj och är mannen bakom CLUEENEWS. Det som för ett gäng år sedan började som ett YouTube-konto för att det var kul, har växt till ett heltidsjobb.
CLUEENEWS rapporterar om det senaste skvallret inom kändisvärlden, precis så som skvallertidningarna alltid har gjort, fast på nya plattformar – med ”nya” kändisar.
– Vi täcker den nya generationens kändisar som ungdomarna tycker om att följa. Det är därför jag tror att vi har lyckats så bra som vi har gjort, säger Mikael Hallström och fortsätter:
– Är man över 40 år så kanske man inte har jättebra koll på Therese Lindgren och Joakim Lundell, medan ungdomarna idag kanske inte har jättebra koll på E-Type och Laila Bagge.
Till skillnad från de klassiska och fysiska skvallertidningarna, så publicerar CLUEENEWS allt innehåll digitalt. Det är på Youtube som huvudverksamheten bedrivs i form av rörliga avsnitt med det senaste från kändisvärlden. I skrivande stund har kanalen nästan 250 000 följare och på Instagram närmar man sig 200 000 följare.
Resan började för flera år sedan när Mikael Hallström, 37, arbetade som svetsare. YouTube var bara en hobby och han skapade varierat innehåll när tiden räckte till.
– Jag var bland annat först i Sverige med ”rapdissarna”, jag dissade Anis Don Demina och han svarade tillbaka. Det blev väldigt hajpat, berättar Mikael.
Så småningom kom idén med CLUEENEWS och att leverera skvaller från kändisvärlden.
– Jag har alltid varit intresserad av skvaller, redan som lite kunde jag sitta länge och läsa Hänt Extra, berättar Mikael.
Kombination av YouTube och skvaller visade sig vara en succé.
– När jag startade för 6-7 år sedan så fanns det redan flera andra kanaler som gjorde liknande innehåll, men det var ingen som visade sitt ansikte. Då började jag göra det. Jag hade mycket energi, skämtade och var inte så politiskt korrekt. Då exploderade det och jag gick om de andra kanalerna.
Sedan dess har kanalen bara fortsatt att växa och sedan några år tillbaka livnär sig Mikael helt och hållet på Youtube. Han har tagit in en medarbetare, Armand Hosseini, och tiderna har förändrats sedan då han fick ringa runt till företag för att kränga annonsplatser på sin Youtube-kanal.
– Nu vill stora etablerade varumärken jobba med oss och jag har till och med börjat gå i tankarna på hur jag skulle kunna starta en redaktion kring det här. Hur kan Cluenews bli någonting större än enbart en Youtubeverksamhet?, säger Mikael.
Men framgångsreceptet med att vara offentlig har också en baksida. På sociala medier är klimatet hårt och hat är en del av vardagen. Eftersom Miikael rapporterar om personer som själva har stora följarskaror, kan trycket bli hårt om nyheten klingar negativt.
– Jag kan bli väldigt älskad, men jag kan också bli väldigt hatad. Man behöver ha ett pannben av stål för att kunna ha detta yrket. Folk hotar dig till döden, de skriver att de ska klippa dina knäskålar och våldta dina barn. Det är väldigt äckliga kommentarer på nätet idag.
Hur klarar du av det?
– I början gjorde jag inte det. Då slog jag i kuddar, gapade och skrev.
Sedan ett par år tillbaka har han hittat en bättre balans i förhållandet till sitt jobb. Han jobbar från klockan 07 till 16 och efter det försöker han släppa allt. CLUEENEWS har blivit ”en robot”, som enbart fokuserar på att leverera nyheter och som inte reagerar öppet på andras reaktioner.
– Vi har märkt att det har varit bra för oss att göra så, konstaterar Mikael.
Nu har ni blivit utsedda till årets makthavare inom media från Göteborg, hur känns det att ha den makten?
– Det känns väl både bra och dåligt. Givetvis är man nervös för att säga någonting fel, men det är också en skön känsla att kunna använda plattformen till att hjälpa utsatta eller uppmärksamma saker som sker i världen som man inte tycker är bra. Samtidigt ska CLUEENEWS vara ett ”robotkonto” och vi försöker att inte använda makten privat.
Både han och Armand medger att noggrannheten i arbetsprocessen blir extra påtaglig när det är så många som ser resultatet.
– Vi kollar igenom varje inlägg flera gånger innan vi publicerar det, säger Armand.
– Och min fru kollar igenom varje video innan de publiceras. Det räddar oss ibland eftersom att saker kan misstolkas. Det kan vara ett skratt som klingar fel eller liknande. Även om jag inte har menat något illa så kan det missuppfattas och klipper vi bort det, säger Mikael.