BOHUS. I augusti förra året öppnade second hand- och inredningsbutiken Living life Vintage.
Kunderna kan nu gå på skattjakt i Bohus centrum.
– Second hand och loppis är alltid spännande, du vet aldrig vad du kan hitta och inte sällan gör man ett jättefynd, säger Sofia Andersson.
Hon driver nu butiken tillsammans med två väninnor, Terese Blomqvist och Vivianne Mårtenson. Sortimentet består till 80% av second hand, resten är nytt. Här hittar du allt från kläder och smycken till möbler, inredning samt egen konst.
– I grunden är jag konstnär och dekoratör. Jag försöker ta tillvara på det jag kan. Jag skapar gärna en tavla på beställning. Barntavlor och doptavlor är populära, berättar Sofia.
Inledningsvis har butiken haft begränsade öppettider, men nu siktar ägartrion på bättre tider.
– Vi har fått ett bra mottagande och trots ombyggnaden av Jordfallsbron, som har påverkat oss mycket negativt, är det gott om stamkunder. Vi ligger bra i pris och är inte i närheten av den nivå som second handbutiker har i Stockholm och Göteborg. Sedan tio år tillbaka har det blivit allt svårare att fynda i de större butikerna. Den stora efterfrågan har drivit upp priserna på begagnat, säger Sofia.
Ska du fynda second hand är det bättre att förlita sig till mindre loppmarknader och privata utförsäljningar.
– För mig är det ett gift och jag besöker minst en loppis i veckan. Det är där jag hittar varor till butiken.
Att Bohus centrum nu har livats upp med en second hand- och inredningsbutik är en ren slump.
– En väninna tipsade om lokalen och jag har drivit tre tidigare butiker i Alingsås, vilket gjorde att jag kände sug att återigen stå på egna ben. Trenden håller i sig att shoppa i den här typen av butiker. Det beror främst på människors miljötänk, att hellre återanvända istället för att köpa nytt. Att det är lite mer personligt och att det finns en stor chans att fynda, berättar Sofia som själv har lyckats göra många kap.
– Det jag rankar högst är nog en Louis Vuitton väska som jag köpte för 60 kronor, när den i själva verket var värd cirka 30 000 kronor.
I tisdags arrangerades en mingelkväll och kunderna fick chansen att fynda lite extra.
– Det var väldigt trevligt och något vi kommer att fortsätta med. Kundkvällarna är bra för att lära känna marknaden lite bättre samtidigt som vi får chansen att presentera allt annat som vi erbjuder. Vi hoppas till exempel kunna erbjuda uthyrning av kläder för maskerader och temafester. Det finns också möjlighet att anlita mig som inredningskonsulent. Med andra ord finns det mycket att prata om i butiken, avslutar Sofia Andersson.