NÖDINGE. En norsk butikskedja som breder ut sig på bred front i sitt östra grannland.
På onsdag inviger Nille sin nya butik på Ale Torg, i före detta bokhandelns lokaler.
– Målsättningen är att öppna 20 enheter per år i Sverige, säger projektledare Malin Olofsson.
Ett kvinnligt Clas Ohlson. Så beskriver Malin Olofsson Ale Torgs nyförvärv – butikskedjan Nille som etablerar sig lite varstans i landet.
– Den första butiken i Sverige öppnades 27 oktober i fjol och Nödinge blir den artonde i ordningen. Vi expanderar i rask takt.
– Vi är en säsongsbetonad butik med inslag av inredning och interiör samt leksaker och godis. Vi tillhandahåller dekorationer och pynt i form av ljus, servetter och presentartiklar. Vårt motto är att det alltid finns något att fira och har sakerna som sätter piff på de olika högtiderna. Nyligen hade vi stort Haloween-tema i våra butiker och nu tar vi sats mot advent och jul. Påsk, midsommar och kräftskiva är andra självklara inslag som gör sig påminda. Däremellan är det födelsedagar och hos oss ska det alltid gå att finna en bra present till ett vettigt pris, berättar Malin.
Nille marknadsför sig som en lågpriskedja. Målgruppen är i första hand kvinnor med intresse för inredning och dekoration av hemmet.
Veckans klipp
– Vi jobbar mycket med kampanjvaror och med veckans klipp, vilket innebär bra pris på utvalda produkter, säger Ulrika Karlsson, butikschef på Ale Torg.
Varför Nödinge?
– Vi tycker att läget är helt rätt, såväl geografiskt men också placeringsmässigt på torget. Vi ligger mitt emellan Ica och Systembolaget och det rör sig mycket folk i just det här området, säger Malin Olofsson.
Hur firar ni premiären på Ale Torg?
– Det blir bandklippning när butiken öppnar klockan tio. Dessutom kommer det att bjudas på lite bubbel som sig bör på en invigningsfest, avslutar Ulrika Karlsson.