ALAFORS. Hur ska Ale Els elhandelsbolag marknadsföra sig i framtiden?
Många av svaren går säkerligen att finna i det prisbelönta examensarbetet ”Ale El – går mot strömmen”.
Johanna Blanksvärd, Frida Bjerkhede, Torbjörn Rode, Magnus Karlberg och Niclas Gustafsson från IHM har fått diplom och 20 000 kronor i stipendium för sitt mästerligt utförda arbete.
Stefan Brandt och Malin Flysjö, vd respektive marknadschef på Ale El, har båda ett förflutet på IHM och därför kändes det naturligt för dem att vända sig dit då de ville få in nya friska idéer till den framtida marknadsföringen.
– Det är lätt att man blir hemmablind och navelskådare till slut. Vi visste att IHM jobbar i team vilket är en enorm tillgång. Det är många som uttrycker sina åsikter innan det blir en enhetlig och sammanfattande text, säger Malin Flysjö.
Kvintetten av studenter som producerat examensarbetet har haft olika inriktningar i sin utbildning, men det är marknadsföring snarare än ekonomi som legat till grund för projektet.
Inga förkunskaper
– Ale El hade skickat in ett förslag och vi åkte ut för att träffa företagsledningen. Vi var lite tveksamma inledningsvis, ingen av oss hade någon direkt kännedom om elbranschen. Det kändes inte heller så spännande på förhand, säger Frida Bjerkhede.
– Den bilden förändrades radikalt efter det möte som vi hade med Stefan och Malin. De tog sig verkligen tid, indikerade hur viktigt de tyckte att projektet var och att de skulle vara tillgängliga under hela processen.
Arbetet startades upp förra våren och pågick sedan året ut. En hel del intressanta slutsatser står att läsa i rapporten.
– Okunskapen om hur elmarknaden fungerar är stor. Långt ifrån alla känner till skillnaden mellan nätdelen och själva elhandeln, säger Frida Bjerkhede.
Ale El har på förhållandevis kort tid lyckats få relativt många av sina nätkunder att också teckna avtal med elhandelsbolaget. Nu står företaget inför nästa utmaning, att få ytterligare kunder i närområdet att välja Ale El.
Nöjdast kunder
– Ale El har Västsveriges nöjdaste elkunder enligt Svenskt kvalitetsindex. Det gäller att övertyga marknaden om det. Vi anser att Ale Els strategi att inte husera på betalda jämförelsesajter är helt rätt. Vi upplever att informationen på dessa sajter kan vara vilseledande för okunniga konsumenter. Ale El ska fortsätta att vara det schyssta elhandelsbolaget, säger Johanna Blanksvärd.
– De som är kunder hos Ale El ska kunna slappna av.
2015 införs en lagförändring som projektgruppen tror blir en fördel för Ale El.
– Då ska elhandelsbolaget svara på alla frågor, även sådant som rör nätet. Då är det viktigt att kunskapen finns på nära håll. Det blir en utmaning för Ale El att visa på fördelarna med ett lokalt elhandelsbolag. Det gäller att fylla ordet lokalt, så att det får ett värde, säger Johanna Blanksvärd.
– Man måste också jobba på att nå ut till den yngre generationen varför Facebook och andra sociala medier kommer att spela en viktig roll i marknadsföringen.
Johanna Blanksvärd och Frida Bjerkhede anser också att Ale El ska lyfta fram sin kundservice. Malin Flysjö håller med om det.
– Absolut! Vi har fått flera bevis på att vi har en fantastiskt bra kundservice. Ett led i att ytterligare förbättra servicen för våra kunder är att vi inte längre har stängt för lunch, säger Flysjö.
Hur ska ni använda ”Ale El – går mot strömmen” och förhindra att det blir en så kallad hyllvärmare?
– Vi använder den dagligen när vi jobbar med vår affärsplan och tar del av de rekommendationer som står skrivna. Vi jobbar fokuserat för att få ännu fler att upptäcka fördelarna med Ale El, avslutar Malin Flysjö.