ALE. Förra veckan fick butikerna återigen ett kvitto på att aleborna älskar semlor. Under Fettisdagen gick bakverken åt i tusentals och lokaltidningen har tagit reda på vilken butik som sålde flest.
Runt om i kommunen började förberedelserna med semlorna tidigt för att matcha den förväntade efterfrågan. Lokaltidningen träffade Cecilia Hjert, ansvarig för brödavdelningen på ICA Supermarket, några dagar innan dagen d.
– Jag har beställt hem 130 liter grädde. Vi får se om det räcker eller inte, sa hon då till tidningen.
Anledningen till det stora inköpet av grädde var att butiken, för första gången, satsade på att baka semlorna i butik.
– Jag tycker att det är lite roligare om semlorna är gjorda i butiken, om man köper som kund. Sedan får man även ner priset lite, berättade Cecilia.
Målet var att göra 1 600 semlor till Fettisdagen – när dagen sedan summerades hade butiken sålt nästan det dubbla.
– Vi sålde 2 800 semlor. Vi är nöjda med resultatet, säger Cecilia.
Även Coop i Älvängen var glada när Fettisdagen summerades.
– Vi sålde drygt 4 100 semlor. Det var mer än föregående år, det är kanonbra. Vi har fått mycket beröm dagarna efter också så det är väldigt roligt, säger Linda Brehmer på Coop i Älvängen.
Cederleüfs & Svenheimers sålde totalt omkring 23 000 semlor på Fettisdagen. Drygt 2000 av dem såldes i butiken i Ale.
Coop: 4 100
ICA Kvantum: 2 800
Cederleüfs & Svenheimers: 2 000
Willys: 700
ICA Supermarket: 650