Regelverket för nybyggnation ska förenklas, ledtiderna förkortas och mer mark måste bli byggbar. Moderaternas bostadspolitiske talesperson, David Josefsson, beskrev strategin för att få byggsektorns hjul att rulla snabbare när konjunkturen vänder uppåt.
– Vi måste passa på att röja undan alla strukturella hinder som bromsar byggnationen i Sverige, säger David Josefsson.
Att byggsektorn går några tunga år till mötes var alla i rummet överens om, men ändå valde Samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Henrik Fogelklou (M), att ta ord som ”guldläge” i sin mun.
– Västsverige ser ut att klara sig betydligt bättre än övriga landet med Göteborg som en självklar motor. Problemet och vår möjlighet är att staden inte får fram tillräckligt många bostäder. Behovet är fortsatt stort och vi behöver därför driva på vår egen planavdelning. Ale ska stå redo med byggklar mark och antagna detaljplaner så snart marknaden vågar bygga igen. Ale har verkligen ett ”guldläge”, menar han.
Det som ändå skuggar bilden är strukturella problem som myndigheters olika kravställningar och villkor som ofta hindrar eller försinkar projekten.
– Bullernivåerna är en sådan faktor, där Göteborg ofta kan hänvisa till stadsmiljö medan områden nära pendelstationer i Ale inte får lov att göra det. Ska man bygga nära spåren är en viss bullernivå svår att bygga bort helt. I Göteborg förstår myndigheten det, men inte i Ale, förklarar kommunalråd Mikael Berglund (M).
David Josefsson berättade att regeringen har en tydlig plan för att få byggsektorns hjul att rulla bättre såväl i låg- som högkonjunktur.
– Vi får nog inse att det kommer bli några magra år framöver, men vi stimulerar genom att dubbla ROT-avdraget. Det gynnar de mindre byggföretagen som jobbar mer med renoveringar. De stora byggbolagen har många offentliga satsningar att räkna på. Kriminalvården kommer totalt att bygga på 50 platser i Sverige. Även försvarsmakten kommer behöva hjälp i sin utbyggnad. Samtidigt utreder vi hur reglerna kan förenklas och ledtiderna för till exempel bygglov kan kortas. Vi vill också göra mer mark byggbar. Idag är det många riksintressen som sätter käppar i hjulen. Dessa måste ses över, menar Josefsson.
Ales moderater passade på att skicka med ett antal budskap till huvudstaden.
– Den planerade tvärförbindelsen med en bro i Nol som ska länka samman E6 och E45 med E20 måste upp på bordet ordentligt. Ale och Kungälvs kommun har gjort sin del av arbetet. Nu får Trafikverket ta sitt ansvar och lyfta upp frågan i dagsljuset. Dessutom vill Ale som en pendelkommun till Sveriges näst största stad få lov att bygga ut våra centralorter enligt samma villkor som staden, summerar Mikael Berglund.