”Det är skrämmande siffror”

ÄLVÄNGEN. Cirka 27 000 hastighetsöverträdelser per vecka under 2016 och 2017. Det visar kommunens egna hastighetsmätningar på Starrkärrsvägen. Nu vill Bo Nilsson och Rainer Szczypinski att kommunen åtgärdar problemen.
– Det kommer krävas en olycka innan någon inser att något måste göras, säger de.

Bo Nilsson och Rainer Szczypinski vill se omedelbara åtgärder för att komma tillrätta med problemen på Starrkärrsvägen.
Bo Nilsson och Rainer Szczypinski vill se omedelbara åtgärder för att komma tillrätta med problemen på Starrkärrsvägen.
http://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2018/05/v1918-starrkacc88rrsvacc88gen-1.jpg

En bil kör på Starrkärrsvägen upp mot Kronaskolan i hög fart. Bo Nilsson och Rainer Szczypinski ser bekymrade ut.

– Den kör nog i 80 kilometer, trots att det är 40 före timglaset och det är långtifrån den enda.

Nya siffror visar att Bo och Rainer har rätt. Under 2016 och 2017 har kommunen utfört egna hastighetsmätningar på Starrkärrsvägen och resultatet får några av de boende längs Starrkärrsvägen att reagera. Siffrorna visar på cirka 27 000 hastighetsöverträdelser per vecka och 1 404 000 under ett år.

– Vi blev chockade. Det är skrämmande siffror och det är ingen som gör något åt det. Det finns dem som kör över 100 kilometer i timmen här och det är väldigt problematiskt med tanke på att det är många barn som är i rörelse runt Kronaskolan.

– Uppför backen fram till timglaset är det 40 kilometer i timmen, och vid rondellen bredvid skolan är det 60. Det borde vara 30 kilometer utanför en skola och vi tycker att det borde finnas en gemensam hastighet för hela Älvängen tätort.

Bo och Rainer har länge efterfrågat förändringar på Starrkärrsvägen, men än har ingenting hänt.

– Först och främst skulle en ny infrastruktur ha varit på plats innan den nya stadsdelen i Kronogården byggdes. Sedan har vi föreslagit att det ska finnas fartkameror och en heldragen linje på hela Starrkärrsvägen för att få bort de höga hastigheterna, men kommunen är inte intresserade att göra något åt det eftersom det är Trafikverket som ansvarar för vägen. Vi tycker att kommunen ska ta över ansvaret för vägen så att de snabbt kan genomföra ändringar.

Bullerproblematiken för de närliggande bostadsfastigheterna samt en avsaknad av gång-och cykelbana mellan hållplats Missionskyrkan och hållplats Starrkärrsvägen är något som Bo och Rainer också återkommer till.

– Det är stora säkerhetsrisker för barnen som ska ta sig till Kronaskolan. De går intill vägbanan och förbi dem åker bilar i hög fart. Det finns en gång-och cykelbana på Hövägen, men det blir en omväg och det är därför få som använder den, säger Bo och Rainer.

– Det kommer krävas en olycka innan någon inser att något måste göras. Vi förstår att man inte kan förändra allt på en gång, men det bör inte vara omöjligt att snarast göra Starrkärrsvägen mer trafiksäker. På eftermiddagarna går det inte att sitta ute eftersom det är så mycket trafik på vägen. Det är väldigt hög bullernivå och det är ohållbart för oss som bor längs Starrkärrsvägen. Vi förväntar oss omedelbara åtgärder av Ale kommun för att komma tillrätta med problemen, fortsätter de.

Rolf Gustavsson (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden:

– Den enda lösningen för att få ner hastigheterna är att göra vägen betydligt smalare och därmed minska framkomligheten. Det är Trafikverkets väg och vi har olika fokus. De anser att det är viktigare med framkomligheten, medan vi fokuserar mer på säkerheten, säger han.

Kan inte kommunen ta över vägen från Trafikverket?

– Vi ska inte ta över statliga vägar eftersom vi då själva får stå för kostnaderna. Det är klart att det är en fördel att vi kan gå in och göra ändringar när vi vill, men samtidigt måste vi hitta pengar någonstans och med det som bakgrund är det bäst om Trafikverket är väghållare för nationella vägar.

Kommunens trafikingenjör, Björn Berle är inte chockad över siffrorna.

– Det ser ut så här på alla vägar med liknande karaktär. Titta bara på Ledetvägen i Alafors där den högsta hastigheten mättes till 110 kilometer i timmen. Många kör fortare än vad som är lämpligt och på Starrkärrsvägen finns det ett behov att korsa vägen vid timglaset. Jag vet att det har skissats på förslag på att sätta upp refuger före och efter för att på så sätt få ner hastigheten, säger han och fortsätter:

– Det är viktigt att komma ihåg att Starrkärrsvägen är en statlig väg där Trafikverket är väghållare. Ale kommun har inte mycket att säga till om, men däremot är vi med och ger förslag på olika lösningar för att göra den mer trafiksäker. Det handlar om att ha hastighetsdämpande åtgärder och avsmalningar är ett alternativ men det fungerar bättre på breda än smala vägar.

Enligt kommunens infrastrukturchef Pernilla Carlsson kommer det att genomföras åtgärder på Starrkärrsvägen.

– Vi har haft långa samtal med Trafikverket och åtgärder kommer att göras. De kommer bland annat att bygga refuger och cirkulationerna kommer att göras större. Det är i första hand en trafiksäkerhetsåtgärd för att få ner hastigheten för oskyddade trafikanter som korsar vägen. Då hastigheten kommer att minska kommer också vägbullret att minska, säger hon.

Hur blir det med en gång- och cykelbana?

– Vi utredde det för några år sedan, men det är för trångt helt enkelt. Därför frångick vi det och fokuserade i stället på att göra en gång-och cykelbana på Hövägen.

Det finns inga planer på att kommunen ska ta över Starrkärrsvägen?

– Det har pågått ett pilotprojekt där kommunen har diskuterat med Trafikverket om att eventuellt överta vägar i kommunens tätorter och lokalvägar mellan dessa tätorter. Diskussionen var då att kommunen skulle ta över alla dessa vägar samtidigt och inte en och en, men det finns i dagsläget inte tillräckligt med pengar för att det ska vara möjligt, säger Pernilla.

Tomas Bergbom på Trafikverket:

– Vi känner till problemen och vi samarbetar med kommunen i frågan. Vi förbereder smärre åtgärder som kommunen skissar på. Det är på gång.

Kommentera

Mer från samhälle

”Det är skrämmande siffror”

En bil kör på Starrkärrsvägen upp mot Kronaskolan i hög fart. Bo Nilsson och Rainer Szczypinski ser bekymrade ut. –…

Bästa platsen för ett samhällsbyggnadskontor

När bygglovet upphör för paviljongen vid kommunhuset i Alafors och delar av Ale Kulturrum ska renoveras uppstår behov av nya…

Sista BoKlok-bostäderna i Älvängen

BoKlok har tidigare byggt 260 bostäder i populära Kronogården i Älvängen och nu ska säcken knytas ihop med de två…

Svårt att bygga på landsbygden

Ale kommuns bostadsförsörjningsprogram 2017- 2021 innehåller en restriktion mot byggande på landsbygden. Målet är att 90% av befolkningen ska bo…


Senaste nytt

Ale El firade 50 år

I år är det 50 år sedan Ale El Ekonomisk förening grundades. Av den anledningen hade det lokala elnätsbolaget dukat…

Svettigt framträdande!

Det var fullsatt och mer därtill på Teatervinden i torsdags. Extrastolar fick ställas fram så att alla som ville kunde…

Stora skogsbranden släckt

Skogsbranden i Iglekärr-området startade strax efter klockan 16 i tisdags och förutom personal från stationerna i Nol, Surte och Kungälv har…

Ellinor nekas assistans för sin son

För drygt en vecka sedan fyllde Leon tre år och det var efter att han fyllt ett som hans mamma…

SBTK tog en pinne

SBTK fick en mardrömsstart på fredagens match. De gulsvarta släppte in ett baklängesmål redan i den första minuten. En halvtimme…

Tung skalp för LNIK

I strålande solsken tog LNIK emot toppkonkurrenten Trollhättans FK på Tingevi. Det blev ett krig i 90 minuter och till…

Efterlängtad trea för AIF

Två poäng i de fyra senaste matcherna var Ahlafors facit inför fredagens match mot tabelljumbon Kongahälla och de gulsvarta var…

Kraftig lastbilsbrand

En mindre lastbil började brinna på E45 i höjd med Lödöse strax före klockan elva på fredagsförmiddagen. Räddningstjänstens personal från Nol…

Fortsatt tufft släckningsarbete

Skogsbranden i Iglekärr-området öster om Skepplanda har pågått sedan i tisdags. Runt 20 brandmän från stationerna i Nol, Surte, Kungälv,…

”Ser på när allt förfaller”

I nio år har Ann-Katrin Svensson varit aktiv i Ale-Jennylunds Ridklubb och under de senaste åren har klubben ökat i…