”Det är skrämmande siffror”

ÄLVÄNGEN. Cirka 27 000 hastighetsöverträdelser per vecka under 2016 och 2017. Det visar kommunens egna hastighetsmätningar på Starrkärrsvägen. Nu vill Bo Nilsson och Rainer Szczypinski att kommunen åtgärdar problemen.
– Det kommer krävas en olycka innan någon inser att något måste göras, säger de.

Bo Nilsson och Rainer Szczypinski vill se omedelbara åtgärder för att komma tillrätta med problemen på Starrkärrsvägen.
Bo Nilsson och Rainer Szczypinski vill se omedelbara åtgärder för att komma tillrätta med problemen på Starrkärrsvägen.
http://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2018/05/v1918-starrkacc88rrsvacc88gen-1.jpg

En bil kör på Starrkärrsvägen upp mot Kronaskolan i hög fart. Bo Nilsson och Rainer Szczypinski ser bekymrade ut.

– Den kör nog i 80 kilometer, trots att det är 40 före timglaset och det är långtifrån den enda.

Nya siffror visar att Bo och Rainer har rätt. Under 2016 och 2017 har kommunen utfört egna hastighetsmätningar på Starrkärrsvägen och resultatet får några av de boende längs Starrkärrsvägen att reagera. Siffrorna visar på cirka 27 000 hastighetsöverträdelser per vecka och 1 404 000 under ett år.

– Vi blev chockade. Det är skrämmande siffror och det är ingen som gör något åt det. Det finns dem som kör över 100 kilometer i timmen här och det är väldigt problematiskt med tanke på att det är många barn som är i rörelse runt Kronaskolan.

– Uppför backen fram till timglaset är det 40 kilometer i timmen, och vid rondellen bredvid skolan är det 60. Det borde vara 30 kilometer utanför en skola och vi tycker att det borde finnas en gemensam hastighet för hela Älvängen tätort.

Bo och Rainer har länge efterfrågat förändringar på Starrkärrsvägen, men än har ingenting hänt.

– Först och främst skulle en ny infrastruktur ha varit på plats innan den nya stadsdelen i Kronogården byggdes. Sedan har vi föreslagit att det ska finnas fartkameror och en heldragen linje på hela Starrkärrsvägen för att få bort de höga hastigheterna, men kommunen är inte intresserade att göra något åt det eftersom det är Trafikverket som ansvarar för vägen. Vi tycker att kommunen ska ta över ansvaret för vägen så att de snabbt kan genomföra ändringar.

Bullerproblematiken för de närliggande bostadsfastigheterna samt en avsaknad av gång-och cykelbana mellan hållplats Missionskyrkan och hållplats Starrkärrsvägen är något som Bo och Rainer också återkommer till.

– Det är stora säkerhetsrisker för barnen som ska ta sig till Kronaskolan. De går intill vägbanan och förbi dem åker bilar i hög fart. Det finns en gång-och cykelbana på Hövägen, men det blir en omväg och det är därför få som använder den, säger Bo och Rainer.

– Det kommer krävas en olycka innan någon inser att något måste göras. Vi förstår att man inte kan förändra allt på en gång, men det bör inte vara omöjligt att snarast göra Starrkärrsvägen mer trafiksäker. På eftermiddagarna går det inte att sitta ute eftersom det är så mycket trafik på vägen. Det är väldigt hög bullernivå och det är ohållbart för oss som bor längs Starrkärrsvägen. Vi förväntar oss omedelbara åtgärder av Ale kommun för att komma tillrätta med problemen, fortsätter de.

Rolf Gustavsson (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden:

– Den enda lösningen för att få ner hastigheterna är att göra vägen betydligt smalare och därmed minska framkomligheten. Det är Trafikverkets väg och vi har olika fokus. De anser att det är viktigare med framkomligheten, medan vi fokuserar mer på säkerheten, säger han.

Kan inte kommunen ta över vägen från Trafikverket?

– Vi ska inte ta över statliga vägar eftersom vi då själva får stå för kostnaderna. Det är klart att det är en fördel att vi kan gå in och göra ändringar när vi vill, men samtidigt måste vi hitta pengar någonstans och med det som bakgrund är det bäst om Trafikverket är väghållare för nationella vägar.

Kommunens trafikingenjör, Björn Berle är inte chockad över siffrorna.

– Det ser ut så här på alla vägar med liknande karaktär. Titta bara på Ledetvägen i Alafors där den högsta hastigheten mättes till 110 kilometer i timmen. Många kör fortare än vad som är lämpligt och på Starrkärrsvägen finns det ett behov att korsa vägen vid timglaset. Jag vet att det har skissats på förslag på att sätta upp refuger före och efter för att på så sätt få ner hastigheten, säger han och fortsätter:

– Det är viktigt att komma ihåg att Starrkärrsvägen är en statlig väg där Trafikverket är väghållare. Ale kommun har inte mycket att säga till om, men däremot är vi med och ger förslag på olika lösningar för att göra den mer trafiksäker. Det handlar om att ha hastighetsdämpande åtgärder och avsmalningar är ett alternativ men det fungerar bättre på breda än smala vägar.

Enligt kommunens infrastrukturchef Pernilla Carlsson kommer det att genomföras åtgärder på Starrkärrsvägen.

– Vi har haft långa samtal med Trafikverket och åtgärder kommer att göras. De kommer bland annat att bygga refuger och cirkulationerna kommer att göras större. Det är i första hand en trafiksäkerhetsåtgärd för att få ner hastigheten för oskyddade trafikanter som korsar vägen. Då hastigheten kommer att minska kommer också vägbullret att minska, säger hon.

Hur blir det med en gång- och cykelbana?

– Vi utredde det för några år sedan, men det är för trångt helt enkelt. Därför frångick vi det och fokuserade i stället på att göra en gång-och cykelbana på Hövägen.

Det finns inga planer på att kommunen ska ta över Starrkärrsvägen?

– Det har pågått ett pilotprojekt där kommunen har diskuterat med Trafikverket om att eventuellt överta vägar i kommunens tätorter och lokalvägar mellan dessa tätorter. Diskussionen var då att kommunen skulle ta över alla dessa vägar samtidigt och inte en och en, men det finns i dagsläget inte tillräckligt med pengar för att det ska vara möjligt, säger Pernilla.

Tomas Bergbom på Trafikverket:

– Vi känner till problemen och vi samarbetar med kommunen i frågan. Vi förbereder smärre åtgärder som kommunen skissar på. Det är på gång.

Kommentera

Mer från samhälle

”Miljön tål inte ett Dubai – bygg ett Barcelona istället”

Framtidens Nödinge centrum intresserar och engagerar. Få har tid, möjlighet och kunskap att med illustrationer, skisser och egna ord beskriva…

Framtidens Nödinge intresserar och engagerar många

Nödinge ska växa som en av Ales två centralorter. Den ska till och med fördubbla sitt invånarantal. En fördjupad översiktsplan…

Mycket på gång i Älvängen

Morgonpigga företagare i Älvängens företagarförening samlades på Älvhörnan för att få senaste nytt från Ale kommun rörande ortens utveckling. Alebyggens…

Muralmålningar i Ale och Lilla Edet

Artscape är en ideell och geografisk obunden organisation som strävar efter att inspirera och göra konst tillgänglig för alla. –…


Senaste nytt

BVC i Ale gör gärna hembesök

Att bli förälder kan vara det största som händer i livet. Barnavårdscentralen är ett stort stöd före och efter förlossningen.…

Brist på förskoleplatser i Älvängen

Bristen på förskoleplatser är påtaglig på samtliga fem förskolor i Älvängen och inför nästa termin är det fullt. – Vi…

Surte IS IBK chanslösa mot Aspen

Förra helgen tog Surte IS IBK sin första trepoängare mot Myggenäs och i lördags var laget på jakt efter den…

Dialogen viktigast

Utmaningarna har nog aldrig varit större för politiken i Ale, men när de sex samarbetspartierna som numera kallar sig Koalitionen…

De ska styra Ale

Den styrande minoriteten som numera bär namnet Koalitionen bjöd i måndags in till en pressträff i Bohus Scoutkårs klubbstuga. Här…

”Det här kan bli jättebra”

Dialogen med Koalitionen om en förändrad politisk organisation startade ganska snabbt efter valet. – Vi har sett problematiken och behovet…

Ny chef på Närhälsan i Älvängen

Om du ska redogöra för din bakgrund? – Jag är ursprungligen från Långedrag, har arbetat som vice entreprenadchef på en…

Skön seger för Surte

Samme Bridholm inledde målskyttet efter fem minuter – även det kom på hörna. Gästerna replikerade kort därefter, men Surte kopplade…

Tunt Ale HF föll tungt

Ale HF som är tillbaka i division 3 kommer av allt att döma att få kämpa hårt för varje poäng.…

Ale backar i ny skolrankning

För 17:e året i rad presenterade Lärarförbundet sin rankning Sveriges bästa skolkommun på torsdagen. Resultatet baseras utifrån 13 olika kriterier…