NOL. Efter sex år som försäljningschef på Hebe Frukt & Grönt beslutade sig Magnus Sundén för att bli handlare. Hösten 2022 tog han över Tempo Frändefors och sedan några veckor tillbaka driver han även Tempo Nol.
– Vi har börjat en större förändring av butiken som ska moderniseras och framförallt få ett väl anpassat sortiment.
Magnus Sundén har alltid varit intresserad av försäljning och marknadsekonomi. Det fick honom att studera på IHM för att därefter under en lång följd av år tjänstgöra inom frukt- och grönsaksbranschen.
– Under den perioden skaffade jag mig goda relationer med många handlare och lärde även känna dem privat. Jag tyckte det lät som ett spännande liv och något som jag också borde testa. Via kontakter inom Axfood förhörde jag mig om möjligheterna att kunna ta över någon Hemköp eller Tempobutik, berättar Magnus och fortsätter:
– De gillade min profil och när läget uppenbarade sig i Frändefors så tog jag den. Det var en tuff ingång med ökade matpriser och inflation, men samtidigt var det bara att gilla läget och köra.
Under ett och ett halvt år har Magnus Sundén, som även sitter med i Tempos styrelse, lyckats bygga upp en verksamhet i Dalsland som gjort att han nyligen blev utsedd till ”Årets ledare” i konkurrens med 130 andra Hemköp och Tempohandlare i landet. Tempo Frändefors var även nominerad till ”Årets butik”.
– I ungefär samma veva kom Tempo Nol på tal. Allting gick väldigt fort. Även om det officiella övertagandet inte sker förrän i slutet av maj, så önskade den tidigare ägaren att jag skulle komma igång så snart det bara gick. Av den anledningen har jag varit här sedan ett antal veckor tillbaka.
Hur ser framtidsplanen för butiken ut?
– Här ska byggas en riktig matbutik vilket bland annat innebär att vi inom en snar framtid vänder kundvarvet i affären. Vi håller också på att byta ut vissa kylanläggningar. Parallellt anställs ny personal, säger Magnus Sundén och tillägger:
– Detta ska bli en fräsch butik med ordning och reda. Det kommer att ta sin tid och nyinvigning blir det inte förrän den 6-7 september.
Hur vill du att kunderna ska uppfatta Tempo Nol?
– Tempo har en slogan ”Bäst där du bor”. Det betyder att vi ska finnas där folket bor och de ska inte behöva åka någon annanstans för att handla matvaror. Vår butik ska ha ett bra grundsortiment med spännande inslag.
Konkurrensen inom dagligvaruhandeln är knivskarp, hur hävdar sig Tempo?
– Det finns massa fördelar att lyfta fram, inte minst har vi ett enormt konkurrenskraftigt kampanjblad. Kunderna kan göra många riktigt bra klipp.
Vad tycker du kännetecknar en bra mataffär?
– Inspiration, att det är fräscht och att butiken har ett bra utbud. Som kund ska det gå att finna en fin grillbit likväl som man ska kunna komplettera med frukt och grönt av bästa sort.
Några nyheter vad det gäller sortimentet?
– Från och med mitten av juni kommer vi att kunna erbjuda självplock av sallad i form av Picadeli. Snabba måltidslösningar är något vi håller på att utveckla. Det blir också utökade öppettider från den 1 juni, avslutar Magnus Sundén.
Ålder: Fyller 50 i juni.
Bor: Nol.
Familj: En underbar sambo och massa barn.
Gör helst en ledig dag: Förr spelade jag golf, nu jobbar jag. En vacker dag ska jag ta upp golfen igen.
Ett måste i kylskåpet: Pepsi Max.
Ser på tv: Manchester United.
Lyssnar på: Svensk rap.