ÄLVÄNGEN. Kritiken mot Aroseniusskolan var hård vid Skolinspektionens tillsyn 2008.
En stor utmaning väntade rektorn Carina Olsson som tillträdde 2009.
På tre år har skolan genomgått en enorm utveckling och nu har man siktet inställt på nya mål.
Ett sjunkande skepp. Så beskrev såväl rektor som personal Aroseniusskolan 2008. Strukturer och rutiner saknades för arbetet och miljön beskrevs enligt Skolinspektionen som svår psykosocial för lärare och elever.
I en kvalitetsgranskning ett år senare fick skolan kritik för sitt arbete med att åtgärda kränkningar och för sitt förebyggande arbete.
Det var samma år som Carina Olsson tillträdde som rektor och det var just utmaningen som lockade henne till Aroseniusskolan.
– Jag visste precis vad jag gav mig in i och var beredd att jobba målmedvetet för att skapa en lugn och trygg skola. Det första jag gjorde var att göra om schemat, bland annat tog jag bort håltimmarna och gjorde om mattiderna så att inte alla äter lunch samtidigt. Det första halvåret låg fokus på att skapa fungerande rutiner och ordningsregler som gällde för hela skolan. Allt från minsta grej till mer allvarliga saker gick jag till botten med och bestämde tillsammans med personalen vad som skulle gälla.
Mer matematik
På Aroseniusskolan har man valt att som ett projekt ha livskunskap på schemat där man i halvklass pratar om allt från värdegrundsfrågor till ordningsregler.
Skolinspektionens rapporter har legat till grund för det förbättringsarbete som drivs och enligt den senaste tillsynen har skolan utvecklats märkbart på ett flertal av de områden som påtalats.
På vissa områden lever man fortfarande inte upp till de nationella kraven som ställs. I matematik har man inte sett resultat trotts insatser och därför sätter man nu in mer resurser, bland annat genom mer undervisningstid och mindre elevgrupper. Vid fyra tillfällen i veckan finns även tillgång till studiestöd efter skolan där lärare finns tillgängliga.
– Det är många som bara saknar betyg i matten. Om vi kan få dem att klara matten har vi en chans att få fler elever som går ut med godkänt i alla ämnen. Goda kunskapsresultat är slutmålet, men för att nå dit är det många bitar som måste komma på plats längs vägen. Precis som vi nu fokuserat på tryggheten blir nästa steg att gå in i klassrummen och höja undervisningen. Om skolan tidigare var ett sjunkande skepp hoppas jag snart att vi kan bli ett svävande skepp, säger Carina Olsson.