ALE. Artificiell intelligens (AI) sprids i samhället med hög fart. I skolan ser man både hot och möjligheter.
– Det kommer bli bra på sikt och kommer att kunna hjälpa elever i deras inlärning, säger Camilla Rudevärn, verksamhetsutvecklare på utbildningsförvaltningen i Ale.
Skolan har behövt anpassa verksamheten och utbildningsförvaltningen arbetar med kompetensutveckling för rektorer och pedagogisk personal för att kunna implementera AI i skolan och lära elever hur AI kan användas på olika sätt. Förvaltningen har projekt där forskning och utveckling av användande ingår. En risk är att elever använder AI för att hjälpa dem skriva färdiga texter eller stora delar av uppgifter.
– Det går inte att förbjuda AI, så vi måste hitta ett sätt att förhålla oss till det, säger Jerker Rellmark, IKT-utvecklare på utbildningsförvaltningen i Ale.
För att få en bild hur elever på Aroseniusskolan använder AI genomförde vi en enkätundersökning i veckan som gick. Den visar att 50% av de elever som svarade använder AI i skolarbetet. 40% av eleverna som tar hjälp av AI använder den till att hitta information och fakta. 15% har svarat att de använder AI för att generera färdiga texter eller större delar texter. 60% av eleverna har svarat att lärare borde undervisa mer om AI och hur AI kan användas.
Eleverna säger själva att de vill att lärarna implementerar AI i undervisningen för att kunna få personlig feedback. Enkäten visar också att ca 30% har använt AI för att fuska på prov eller lösa delar av innehållet på inlämningsuppgifter.
– Skolan jobbar med att implementera mer AI eftersom det på sikt kommer att ge eleverna tillgång till mer personlig och individuell hjälp. Det är som att ge eleverna en egen studiekompis, säger Jerker Rellmark.
Resultaten av enkätundersökningen överraskade inte Jerker och Camilla.
– Vi trodde nog att fler skulle uppge att de använder AI för att fuska, säger Camilla Rudevärn.
I och med AI har lärare behövt anpassa sin undervisning för att göra det svårare för elever att fuska med hjälp av AI. Det har också medfört att inlämningsuppgifter används mindre som betygsunderlag. Skriftliga prov skrivs på datorer i låst läge som innebär att inga externa appar kan användas medans provet är igång. Skolan ser också hotet med falsk information och fördomar som AI kan generera. Elever kan bli vilseledda.
– Skolans pedagogik och metodik kommer att förändras och därför måste lärarna hänga med. Vi måste vara beredda att förnya och förändra sättet vi lär ut på, säger Jerker Rellmark.
Fotnot: Enkäten besvarades av 60 elever i årskurs 8, Aroseniusskolan, vecka 12 2024.
Genomförd i årskurs 7, 8 och 9
på Aroseniusskolan vecka 12, 2024.
Antal svarande: 61.
Resultat: 50% av de elever som svarade använder AI i skolarbetet.
Har du fuskat i skolan med hjälp av AI?
Ja: 66%
Nej: 28%
Kanske: 6%
Har du använt AI i skolarbetet?
Ja: 50%
Nej: 50%