ÄLVÄNGEN. Kattleberg Airport lever på nytt. Ett flygplan i modellen AN-2 från 1980 har rustats upp och den 8 augusti flög Kjell Brattfors, 74, till Litauen.
– En fantastisk flygtur, konstaterar han.
För 17 år sedan köpte Kjell Brattfors marken i Kattleberg och har under de här åren lagt ner många timmar på sin flygplats. I dag finns det en 700 meter lång landningsbana, två hangarer och totalt sex hektar åkermark.
För två år sedan valde Kjell att lägga ut Kattleberg Airport till försäljning, men ännu har inte rätt köpare dykt upp.
– Det finns köpare och jag har fått många bud, men det har inte funnits någon som jag vill sälja till. Mitt mål är att det här ska leva vidare och jag har inte lyckats hitta rätt människor som vill göra det, berättar han.
Förra året sålde Kjell sitt Antonov-2 plan till Portugal och det var ett beslut som han snabbt skulle ångra.
– Jag fick en rejäl käftsmäll när jag sålde min gamla flygmaskin. Det var ett misstag och saknade var enorm, säger Kjell.
På gården fanns sedan tidigare ett annat plan i modellen AN-2 som Kjell köpte för åtta år sedan – men det behövdes rustas upp.
– Vi hade korvförsäljning i det under trafiksäkerhetsövningar här på gården och då fanns det inte en tanke att vi skulle kunna flyga med den här maskinen, berättar Kjell.
Men skam den som ger sig. För ett halvår sedan inleddes arbetet med att renovera planet.
– Vi har varit runt tio personer som har arbetat med planet, fem av dem är piloter och allt har gått väldigt bra. Vi har bland annat bytt motor, fönster och säten. Det är ett gammalt besprutningsflygplan som tidigare användes i Ryssland. Plåten är original, likaså texten, vilket är väldigt häftigt, säger Kjell Brattfors.
Den 8 augusti lyfte planet mot Litauen och bakom spakarna i cockpit satt Kjell tillsammans med piloten Jean-Pierre Bovin.
– Det var en fantastisk flygtur. Vi flög först till Oskarshamn och där fick vi veta att det var stormigt över Östersjön – men vi lyckades flyga runt det och efter drygt fyra timmar var vi i Litauen, berättar Kjell och fortsätter:
– I Litauen var många väldigt imponerade av planet. Det här är den enda svenskregistrerade A2-modellen som finns och vi fick mycket beröm för att vi har sparat originaltexten och att det står Kattleberg Airport på ryska.
Hur är den att flyga?
– Härlig, men det är mycket att hålla koll på. Jag brukar jämföra det med att spela gitarr. Det krävs att man göra många olika saker för att det ska låta bra och detsamma gäller när man flyger det här planet.
Kjell blickar ut över sitt nyrenoverade plan, som är 13 meter lång och vingarna mäter totalt 19 meter.
– Jag är väldigt förtjust i det och nu är målet att fler piloter ska flyga planet. Även våra medlemmar kan få åka med på framtida turer, avslutar Kjell.
Foto: Allan Karlsson.