ÄLVÄNGEN. En chatt där ungdomar kan ställa frågor till kommunen fältassistenter. Den 15 juni lanseras det digitala hjälpverktyget.
– Vi hoppas kunna nå dem som vi vanligtvis inte kommer i kontakt med, säger Per Åsén.
Som ett led i Ale kommuns folkhälsoarbete och tidigt samordnade insatser har Fältchatten utvecklats. Målgruppen är ungdomar i åldern 12-19 år. Inledningsvis kommer chatten att bemannas 2-3 gånger i veckan av fältassistenterna Per Åsén, Martina Sigbro-Hårenberg och Marcus Särefjord.
– Det är en utveckling och komplettering av vårt arbetssätt. Det innebär inte att vi drar ner på vår utåtriktade verksamhet, säger Marcus Särefjord till lokaltidningen.
Idén till chatten föddes under pandemin och bottnar i den psykiska ohälsa som finns bland ungdomar.
– Det finns en hel del hemmasittare som vi inte möter när vi är ute och fältar på kvällar och helger. Genom att ha en anonym fältchatt kan ungdomarna ställa frågor om allt som rör deras vardag, säger Per Åsén och fortsätter:
– Det är bara konstatera att den digitala världen utgör en arena för väldigt många ungdomar. Kan vi som trygga vuxna vara där och hjälpa dem som behöver är det fantastiskt. Vi fältare är trots allt kända ansikten för den aktuella målgruppen och då kan det vara lite lättare att ta steget och kontakta oss.
Liknande chattar finns i en del andra kommuner, men är då kopplade till socialtjänsten. Ale sticker ut på det viset att det är Kultur- och fritid som ombesörjer bemanningen.
– Alla har rätt till ett samtal är fältgruppens slogan. Ingen fråga är för liten eller stor, poängterar Martina Sigbro-Hårenberg.
Hur ska ni göra Fältchatten känd hos ungdomarna?
– Vi har gjort en kommunikationsplan och där ingår bland annat marknadsföring via Unikum, Ung i Ale-appen och sociala medier. Vi kommer dessutom att ta hjälp av Ungdomsrådet för att sprida budskapet. Det ska även upp affischer på skolorna, avslutar Per Åsén.