I januari nådde smittspridningen av covid-19 nya rekordhöjder, vilket bland annat inneburit att en del småföretagare, under vissa perioder, tvingats bomma igen helt.
Även ICA-handlaren, Marianne Sjöö, vittnar om en period av det tuffare slaget.
– Vi har varit jättedrabbade. En tredjedel av personalen har varit hemma. Det har slagit hårt mot oss, berättar Marianne Sjöö och fortsätter:
– En del har varit sjuka och andra har inte varit så sjuka. Men alla måste ju vara hemma, det är så det är.
Personalfrånvaron har drabbat alla led, från producent till butik. För kunden har det ibland inneburit längre köer och att enstaka varor inte funnits i butiken.
– Vi har ju klarat det tack vare att alla är lojala och att de som varit friska har gjort ett fantastiskt bra jobb. Vi har en bra organisation och jag tror att det betalar sig sådana här gånger.
Sari Laesker, butikschef på Coop i Älvängen, sätter ord på utmaningen när personal tvingas stanna hemma.
– Det stora problemet är inte att personalen är sjuka, utan jag upplever att det stora problemet är all karens. Det är oerhört pressat och vi gör allt vi kan för att hålla våra avdelningar öppna, berättar Sari Laesker.
Vad får det för konsekvenser för er?
– Konsekvensen blir ju att butiken kanske inte är lika fin som den brukar vara och att vi tyvärr haft längre köer både till delikatessen och till kassan. Hur vi än försöker så drabbar det kunden i slutändan, förklarar Sari Laesker och beskriver läget:
– Det är inte ens att vi prioriterar dag för dag just nu, utan vi prioriterar timme för timme. Så det är utmanande.
Jonas Kewenter, VD på BS Elcontrol, menar att den senaste tiden är ”den tuffaste någonsin”. De senaste två veckorna har mer än en tredjedel av företagets anställda inte kunnat komma till jobbet.
– Det är en väldigt svår situation för att klara av produktionen. Vi får inte ut det som vi behöver få ut, så det har varit en extremt jobbig start på året för oss, säger Johan Kewenter.
Han pekar ut de senaste veckorna som den tuffaste perioden under hela pandemin.
– Under hela den här perioden på två år har vi aldrig varit i närheten av den frånvaro som vi har nu. Det här är absolut värsta läget.
Hur länge kan man hantera ett sådant här läge?
– Vi har en uthållighet så vi kan ju klara oss, det är jag inte så orolig för. Sedan finns det en ganska stor förståelse bland kunder för att läget är som det är, säger Johan Kewenter och fortsätter:
– Men rent ekonomiskt är det förödande. Vi får en väldigt tung start, det lär inte bli några positiva siffror att titta på efter januari månad i år.
Daniel Marsfeld