GÖTEBORG. Ale utsågs på måndagen till bästa kommun i Göteborgsregionen gällande företagsnöjdhet.
Utmärkelsen baseras på en av SKL:s insiktsmätningar, där 3000 företagare i GR har givit sina synpunkter på kommunernas service till näringslivet.
– Jag är jätteglad och jättestolt. Det är svårt att hålla på med myndighetsutövning och samtidigt ge god service, säger Paula Örn (S), kommunstyrelsens ordförande.
Sveriges kommuner och landsting (SKL) har sedan 2009 mätt kundnöjdheten i landets kommuner och regioner. Göteborgsregionen (GR) är som helhet inne i en positiv utveckling och har förbättrat sitt index varje år. Ale kommun är en starkt bidragande orsak. När näringslivet fick tycka till om kommunernas service visade sig Ales företagare vara mest nöjda i GR.
– Vårt resultat är 74 av 100 för 2016. Grunden är ett medvetet arbete under lång tid där vi från kommunen – medarbetare och förtroendevalda – har jobbat tillsammans med Ales företag och invånare, säger Mikael Berglund (M), kommunalråd med ansvar för näringslivsfrågor.
Näringslivsrådet som inrättades 2012 som en del i arbetet att förbättra dialogen mellan företagarna och Ale kommun har fått önskvärd effekt. Helena Björklund, vd Aleveterinären, är ordförande i rådet och hon håller med om att skälen till det goda klimatet är ett nära samarbete mellan kommun och näringsliv i Ale.
– Vi har politiker och tjänstemän som verkligen vill förbättra för företagarna. Vi klargör våra behov och önskemål om vad vi tycker kan bli bättre. Det har fungerat helt fantastiskt, säger hon.
Hon får medhåll från Ales näringslivsenhet.
– Med ett starkt klimat och en växande region kommer fler företag och arbetstillfällen till kommunen. Företagarna vill etablera sig där det är lätt för dem att verka. Har man goda siffror skapar vi bra lyskraft för Ale och där vill företag etablera sig, säger tillförordnad näringslivschef Marie Bergvall.
Sektor samhällsbyggnad har en av de svåraste rollerna. Här ska både service och myndighetsutövning ske. Det har under flera år pågått ett målmedvetet arbete för att förbättra dialogen och servicen till företagen.
– När vi verkligen vågar tänja våra egna tankegränser, när vi kan jobba med myndighetsutövning och ändå ha ett bra bemötande där vi stötttar företagarna i deras tankar och idéer, då kommer vi framåt. Det är verkligen en utmaning och vi har börjat den resan och tar nya steg hela tiden, säger kommunchef Björn Järbur.
I mätningen nådde Öckerö kommun ett högre resultat, men antalet svarande var för lågt. Syftet med undersökningen är att hitta områden där kommunerna kan bli bättre på att möta företagen och därmed bidra till en förbättring av näringslivsklimatet i de Göteborgsregionens 13 medlemskommuner.