Hårda regndroppar knackar på fönstret och påminner om att hösten snart lurar runt knuten. Tråkigt kan tyckas, men det stundande årstidsskiftet kommer också med ett löfte om nystart. Kreativiteten har åter börjat ta fart på redaktionen efter sommaruppehållet och det hoppas vi att våra läsare känner när ni öppnar augusti månads andra nummer.
På tal om kreativitet. I förra veckan tog jag färjan över till Krokholmen för att träffa ett gäng vars skaparkraft gjorde mig helt förstummad. Utbildningen YEE, Unga entreprenörer i nya Europa, har hyllats ända sedan starten för elva år sedan, och väl på plats var det inte svårt att förstå varför.
Kemin som uppstod när ett 30-tal ungdomar från åtta olika länder träffades för att prata om framtidens möjligheter var nästintill magisk.
Något som återkom i samtalen med såväl elever som lärare var den förändrade synen på entreprenörskap. Så här uttryckte sig Nicolette Michels, lärare på Oxford Brookes University:
”Det finns inte länge någon klar bild av en entreprenör. Alla i en organisation kan vara egna entreprenörer inom just sitt område, det handlar bara om att få chansen.”
Det gick upp för mig hur mycket kreativitet som egentligen hämmas av de alltför tydliga hierarkier och restriktioner som råder på många arbetsplatser. Tänk hur mycket det finns att vinna på att istället försöka ta varandras idéer på allvar – oavsett om de kommer från högsta chefen eller från någon som bara jobbat en vecka.
Grundtanken bakom Unga Entreprenörer är att alla har något att bidra med och att man tillsammans kan göra positiva förändringar.
Hos barn har kreativitet och fantasi inga gränser, men när vi sedan ska slussas in i vuxenvärlden glömmer man att ta tillvara på det fria tänkandet. Det berättade Roger Mumby- Croft, lärare på Cambridge Angel University, under ett mycket givande samtal. Han vill genom sin undervisning lära eleverna att tänka själva.
Jag lämnade Krokholmen med huvudet fullt av ny inspiration och redan på färjan hem hade tankarna börjat snurra ”utanför boxen”.
Läs mer om utbildningen här.