Vi börjar med att sträcka lite på oss. Gratistidningarnas förening hade sin årliga branschdag i veckoslutet. Till skillnad från dagstidningen har den gratisdistribuerade lokaltidningen fortfarande framgång. Det visar den färska utredningen ”Gratistidningen i ett förändrat medielandskap”. Tre intressanta slutsatser kan dras. Läsarna älskar verkligen sin lokaltidning och åtta av tio skulle sakna den om den försvann. Lästiden är 50% längre i Gratistidningarna jämfört med dagstidningar och 85% av läsarna gillar annonserna. Det sistnämnda är anmärkningsvärt och utredaren menar att det helt enkelt beror på frivilligheten. Du väljer om du vill läsa annonserna eller inte. I TV dyker reklamen bara upp och tar över rutan, i sociala medier upplevs den som ett störande inlägg i flödet av goda vänners rapporter från vardagen. I gratistidningen är du förberedd på att det förekommer annonser och väljer själv att läsa eller bläddra vidare. Då de flesta annonsörerna är lokala och från kommunen där man bor är budskapen dock ofta intressanta för läsarna. Det gör lokaltidningen till ett unikt media även 2018. Så glöm allt om tidningsdöden. Den gäller inte lokalt. Tvärtom.
Digitalisering i all ära, men ibland går den till överdrift och på många negativa sätt påverkar den också människans beteende. Känner ni igen bilden av fyra kompisar på ett café, de som tidigare pratade med varandra, men som numera bara träffas runt bordet för att prata med andra, genom telefonen? Vårt sociala beteende har förändrats. Det är dags att hitta nya rutiner för att koppla från, koppla ner – och koppla av. Därför utformade vi ett förslag till en ny bilaga ”OFFLINE”. Papperstidningen är den ultimata kanalen för att just upplysa människor om vikten av att vara nedkopplade och ägna tid åt både sig själv och sin omgivning. Idén vann juryns tycke och smak. Alekurirens bidrag utsågs till vinnare. Bakom utformningen och idén fanns också våra grafiska kollegor på Peach.
Vi närmar oss nu en valrörelse i allt snabbare takt. På Gratistidningarnas branschgala varnade expertis för att det kan bli den smutsigaste valrörelsen någonsin. De syftade på fejknews trenden som framför allt regerar på nätet. Expertis uppmanar de traditionella medierna att bevaka vad som skrivs i stora flöden i diverse facebook-grupper. Detta för att sedan kunna ge en mer objektiv bild. Det är ett uppdrag som är motiverat, men i princip omöjligt att leva upp till. I den mån det är möjligt ska vi självklart försöka göra det, men än viktigare är att upplysa väljarna rent generellt att vara kritiska och ifrågasättande till det som skrivs i sociala forum på nätet. Det är för övrigt kanske en av det moderna samhällets viktigaste uppgifter, att ge de yngre generationerna ett korrekt förhållningssätt till nätet. Det är ju trots allt möjligt att hitta stöd för vilken åsikt som helst om du googlar runt, så hur ska du då veta vad som är sant och inte? Att lära sig sålla på nätet är en kunskap för livet och en viktig fråga för demokratin.