Branschföreningen Swedocean bjöd i veckan in till ett seminarium och en tillhörande debatt om den planerade nya Hisingsbron. Förslaget som Göteborgs stad förordar är en lågbro med en segelfri höjd om 13 meter, jämfört med dagens 18,3 meter. Argumentet för en lägre bro är att dess ramper anses ta mindre plats i anspråk än om en högre bro ska byggas. Marken vid bron värderas dessutom högt och intresset för att etablera kontorsverksamhet i området är enligt lågbrons förespråkare så stort att det handlar om 5000 jobb. Att dessa jobb skulle vara helt beroende av en strandtomt vid Göta älv låter föga troligt och den sakliga konsekvensanalysen från rederierna och kranskommunerna borde övervägas närmare, åtminstone till dess att de kan bemötas på ett lika sakligt sätt.
En lägre bro innebär att sjöfartens möjligheter att trafikera Göta älv begränsas. Det är fakta i målet. Detta medför i sin tur också att många jobb ligger på spelbordet. Varför ska vi 2014 ta beslut som kan innebära begränsningar för framtiden? Det låter inte som sunt förnuft. Debatten handlar nu mycket om för och emot en lägre bro. Det är också helt fel. Som åhörare i publiken är det enkelt att höra det rätta svaret och det är varken en hög eller låg bro. Det är ingen bro. Det är en tunnel. Gräv ner trafiken och låt sjöfarten ha fri lejd på Göta älv. Detta är samtliga parter egentligen överens om, men motargumentet i denna fråga stavas pengar. Det känns också löjligt. Eftersom alla är överens om att en tunnel är den bästa lösningen borde finansieringen bara vara en teknisk fråga. Om vi vet vad vi får betalar vi gärna. Dagens kritiserade vägtullar skulle kanske bli populärare om det framkom att de bland annat finansierar en ny tunnel istället för en ny kritiserad Hisingsbro.
Göteborgs stad har dock bestämt sig. De talar förvisso om att det är viktigt att komma överens, samförstånd och samexistens användes flitigt i debatten. Det framkom däremot aldrig att de var beredda att ompröva sitt beslut. Så egentligen menar staden att vi gärna får ha åsikter om deras planerade infrastrukturprojekt, men de tänker inte lyssna på oss.
Två chalmerister har också tittat närmare på lågbron över Göta älv. De framhåller också konsekvenserna av att kollektivtrafiken och sjöfarten tvingas samsas. En broöppning sätter totalstopp för bussar och spårvagnar till Hisingen. Missnöjet kommer att bli utbrett och utsätta Göteborgs politiker för stort påtryck. Ett tryck de inte kommer att palla. Då kommer broöppningar att begränsas i ännu större utsträckning än vad som idag är planerat. En lågbro är inget alternativ och eftersom den begränsar sjöfarten på Göta älv som är ett riksintresse lär överklagande vinna gehör när en dom ska fälla avgörande.
Vasan? Jo, tack. Jag vallade bort mig… Nej, då. Jag orkade faktiskt inte. Jag var förberedd på snö, inte smör. Jag var förberedd på skidor med glid, inga sugproppar. Men beslutet att åka ska ändå ifrågasättas. Det var dömt att misslyckas med bara 920 meter träning i benen.