Svaret är en tunnel

Ledare vecka 09 2014

Branschföreningen Swedocean bjöd i veckan in till ett seminarium och en tillhörande debatt om den planerade nya Hisingsbron. Förslaget som Göteborgs stad förordar är en lågbro med en segelfri höjd om 13 meter, jämfört med dagens 18,3 meter. Argumentet för en lägre bro är att dess ramper anses ta mindre plats i anspråk än om en högre bro ska byggas. Marken vid bron värderas dessutom högt och intresset för att etablera kontorsverksamhet i området är enligt lågbrons förespråkare så stort att det handlar om 5000 jobb. Att dessa jobb skulle vara helt beroende av en strandtomt vid Göta älv låter föga troligt och den sakliga konsekvensanalysen från rederierna och kranskommunerna borde övervägas närmare, åtminstone till dess att de kan bemötas på ett lika sakligt sätt.

En lägre bro innebär att sjöfartens möjligheter att trafikera Göta älv begränsas. Det är fakta i målet. Detta medför i sin tur också att många jobb ligger på spelbordet. Varför ska vi 2014 ta beslut som kan innebära begränsningar för framtiden? Det låter inte som sunt förnuft. Debatten handlar nu mycket om för och emot en lägre bro. Det är också helt fel. Som åhörare i publiken är det enkelt att höra det rätta svaret och det är varken en hög eller låg bro. Det är ingen bro. Det är en tunnel. Gräv ner trafiken och låt sjöfarten ha fri lejd på Göta älv. Detta är samtliga parter egentligen överens om, men motargumentet i denna fråga stavas pengar. Det känns också löjligt. Eftersom alla är överens om att en tunnel är den bästa lösningen borde finansieringen bara vara en teknisk fråga. Om vi vet vad vi får betalar vi gärna. Dagens kritiserade vägtullar skulle kanske bli populärare om det framkom att de bland annat finansierar en ny tunnel istället för en ny kritiserad Hisingsbro.

Göteborgs stad har dock bestämt sig. De talar förvisso om att det är viktigt att komma överens, samförstånd och samexistens användes flitigt i debatten. Det framkom däremot aldrig att de var beredda att ompröva sitt beslut. Så egentligen menar staden att vi gärna får ha åsikter om deras planerade infrastrukturprojekt, men de tänker inte lyssna på oss.

Två chalmerister har också tittat närmare på lågbron över Göta älv. De framhåller också konsekvenserna av att kollektivtrafiken och sjöfarten tvingas samsas. En broöppning sätter totalstopp för bussar och spårvagnar till Hisingen. Missnöjet kommer att bli utbrett och utsätta Göteborgs politiker för stort påtryck. Ett tryck de inte kommer att palla. Då kommer broöppningar att begränsas i ännu större utsträckning än vad som idag är planerat. En lågbro är inget alternativ och eftersom den begränsar sjöfarten på Göta älv som är ett riksintresse lär överklagande vinna gehör när en dom ska fälla avgörande.

Vasan? Jo, tack. Jag vallade bort mig… Nej, då. Jag orkade faktiskt inte. Jag var förberedd på snö, inte smör. Jag var förberedd på skidor med glid, inga sugproppar. Men beslutet att åka ska ändå ifrågasättas. Det var dömt att misslyckas med bara 920 meter träning i benen.

Mer från ledare

Köp björnen!

För snart två år sedan skapade den vackert belysta älgen…

Nya möjligheter

Ett månadsskifte går ofta obemärkt förbi, men av kända skäl…

God jul & gott nytt!

Coronaviruset tvingade människor till social distansering, vilket var en sorg…

Visionen blev verklighet

BanaVäg i Väst kallades projektet som prövade tålamodet hos alla…

Senaste nytt

Festligt 5-årsjubileum på Garverivägen

Det var dukat till fest i Knutpunkten på Ale Seniorcentrum…

Fullsatt salong på filmpremiären

I ett flertal intervjuer och med hjälp av ett rikt…

Ny utmaning väntar för e-sportproffset

William "Sn1lle" Andersson började att intressera sig för e-sport i…

Mycket på gång på Lödöse museum

Lokaltidningen träffar Marie Jonasson Schmidt och Liselotte Öhrling, som tillsammans…

Inga planer på en ny simhall

Det anrika badhuset i Lila Edet invigdes redan 1935 men…

Extra ljus på brott i nära relation

Lokaltidningen träffar Daniel Norlander och Jessica Ask, kommunpolis i Ale,…

Evenemang för motorburen ungdom

Lördagen den 4 februari bjuds allmänheten in till parkeringsplatsen utanför…

P-vakter som skapar trygghet

Ipatrol är det lokala bevakningsföretaget med ronderande bilar nattetid i…

Lista: Vanligaste brotten i Ale

Under 2022 minskade polisanmälningarna i Sverige med två procent, jämfört…

Allvarligt skadeläge efter olyckan

Det var vid 19.20-tiden under lördagskvällen i närheten av Skepplanda,…

Laddinfrastrukturplan antagen i Lilla Edet

– Det känns fantastiskt att den laddinfrastrukturplan Centerpartiet drivit på…

Frukostmöte arrangeras hos Dreampadel

Det pratas om en padeldöd i Sverige. Den senaste tiden…

Lödöses varvshistoria dokumenterad

Filmskaparen Anders Lundin, som driver Bohusföretaget Lightray, dokumenterar en tid…