Beslutet att införa civila kontrollanter i kollektivtrafiken, främst i Göteborg men kan självklart dyka upp även på pendeltågen, har vållat diskussioner i radio, sociala medier och andra lokala medier. Jag har nyfiket lyssnat och återkommer ständigt till frågan; vad är de rädda för? De som nu kritiserar initiativet måste tillhöra skaran som emellanåt hoppar på tåget, bussen eller spårvagnen av bekvämlighetsskäl och utan avsikt att betala för tjänsten. För de allra flesta som betalar för sitt periodkort eller biljett är en kontrollant, civilklädd eller inte, inget bekymmer. Det är bara de som inte betalar som har något att frukta och av vilket skäl ska vi visa dem hänsyn? Att de känner sig kränkta och övervakade? Det må vara känslor som vi inte unnar någon, men om det används som ett försvar för att slippa betala i kollektivtrafiken då har det gått för långt. Låt oss säga att det är sant. Att det faktiskt är betalande resenärer som känner sig kränkta och övervakade. Ja, då har vi ett gigantiskt mycket större problem än civila kontrollanter i kollektivtrafiken. Vi är alla övervakade, i princip dygnet runt. Från den stund du sätter på telefonen på morgonen, om den nu har varit avstängd på natten, till dess att batteriet tar slut vet tech-jättarna både var vi är och vad vi gör. Det är väl kränkande om något?
Ett annat argument för att Västtrafik inte ska använda sig av civila kontrollanter är att det riskerar att skapa en känsla av otrygghet i kollektivtrafiken. Det är ett argument som jag överhuvudtaget inte kan förstå. Otrygg för att det finns en risk att bli påkommen utan giltig biljett eller vad?
Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom. En förbättrad kontroll kommer att medföra att fler betalar, vilket i sin tur förhoppningsvis kan innebära en utvecklad och bättre kollektivtrafik. Den insikten känns snarare trygg än otrygg.
Kanske skulle införandet av mer omfattande kontroller dessutom kunna medföra ett lägre pris? Det låter fullt rimligt om jag ska vara riktigt ärlig. Om vi är fler som är med och splittar på kollektivtrafikens nota borde det bli billigare per resenär. Den logiken fungerar ju i alla andra fall.