ALAFORS. Inte bara ett utan två påsköl. Ahlafors Påskale och Ahlafors Påsklager finns nu till försäljning på Systembolaget.
– Dessa öl ska komma i par, skrattar bryggare Robert Lundblad.
Ahlafors Bryggerier har som tradition att leverera påsköl. 2024 utgör inget undantag. Robert Lundblad har dock låtit framställa två olika sorter.
– Ahlafors Påskale har en pigg beska i brittisk stil med viss citrusframtoning. Ölet passar utmärkt till påskbordets stekta köttbullar, korvar och lammet. Alkoholhalten uppgår till sex procent.
– Ahlafors Påsklager är djupt röd till färgen. Detta är en behaglig mjuk historia som jag är riktigt nöjd med. Svårigheten med en sådan här produkt är att den gärna drar åt stout eller porter. Alkoholhalten mäter 5,6 procent, berättar Robert Lundblad.
Såväl Ahlafors Påskale som Ahlafors Påsklager är tappade på 33 centilitersflaskor och har framställts i en begränsad upplaga.
– Det är väldigt kul att göra säsongsöl, men konkurrensen är stor. Det gäller att få fram öl som sticker ut. Jag tycker vi har lyckats väldigt bra i det avseendet och Peter Lager som skapar våra etiketter har prickat färgvalet och den grafiska designen, berömmer Robert Lundblad.
Fler nyheter från Ahlafors Bryggerier?
– Ja, Ahlafors Ljusa är tillbaka i sortimentet sedan i februari. Det är en flört med bryggeriets historia samtidigt som receptet uppdaterats. Det är en betydligt fräschare produkt idag, en pilsner som drar lite åt det sydtyska hållet. Trenden inom bryggerinäringen är att det tillverkas allt mer lageröl, säger Robert Lundblad.
– Vidare kan vi presentera vår första riktiga humlebomb i Kraken som är en dubbel neipa på 8,0 procent. Den släpps på Systembolaget i maj. Det gör även Ahlafors belgisk blond.
Ahlafors Bryggerier låter också meddela att Rulleriet med tillhörande foodtruck på utsidan välkomnar besökare under hela våren.
– Vi kommer dessutom att vara representerade på Minidryckesmässan i Lilla Edet den 4 maj och Grillatmässan i Eriksberghallen som äger rum samma helg, avslutar Robert Lundblad.