ÄLVÄNGEN. Parallellt med en ny detaljplan för Älvängen centrum pågår också ett arbete med en fördjupad översiktsplan för ortens ytterområden. Dessa ska båda bidra till en fördubbling av antalet invånare.
– Det återstår mycket arbete, men vi har kommit en bra bit på väg nu, säger planerings- och exploateringschef Kajsa Reimers.
En plan för att utveckla de centrala delarna i Älväng- en har pågått sedan länge, men tog ordentlig fart när det blev klart var pendelstationen skulle placeras 2005-2006. Väg- och järnvägsutbyggnaden genom Ale kom sedan att påverka utvecklingen i en helt annan riktning. Vid det centrala motet hade fastigheter lösts in och nu ville intressenterna bygga nytt. Ale kommun hade sedan länge planerat för handel i Svenstorp, där ICA Supermarket och STC idag huserar. För att hålla ihop samhället släpptes ytterligare en handelsplats fram. Här blev Coop ett tungt ankare. Etableringarna medförde att det som tidigare varit Älvängen centrum utarmades och kvar blev en pendelstation.
Våren 2019 revs den gamla ICA-butiken och det stod klart att det behövdes ett omtag för centrala Älvängen. Invånarna fick samtidigt tycka till om hur området bäst skulle förvaltas fram till en ny plan var klar. Det blev en öppen yta med scen och lekredskap, en insats som uppskattats av många. Sommaren 2022 skulle ett förslag till detaljplan för området pendelstationen upp till ICA-tomten vara klart för samråd.
– Då enades vi i politiken om att vi var på fel väg. Det kan låta som att vi vaknade i elfte timmen, men faktum är att vi insåg att uppdraget som tjänstemännen fått för centrala Älvängen inte stämde överens med nuvarande politikers uppfattning. Vi bestämde oss därför för att dra tillbaka förslaget och planavdelningen fick i uppdrag att ta fram en övergripande strukturskiss som tydligare anger vad detaljplanen ska utgå från. Den strukturskissen är nu klar och till sommaren hoppas vi att ett förslag till ny detaljplan är framme, säger Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Henrik Fogelklou (M).
I onsdags förra veckan fick medlemmar i Älvängens företagarförening ta del av illustrationer och skisser för ett framtida Älvängen centrum.
– Den övergripande utmaningen är att Älvängen har dragit i väg för mycket på längden när samhället har vuxit på senare år, med för stora mellanrum med låg kvalitet. Inte minst har samhället en avsaknad av gröna inslag med träd och gröna vistelseytor. Det måste vi försöka ändra på. Göteborgsvägen upplevs inte heller särskilt strosvänlig, säger planarkitekt Christine Jacobsson.
Strukturskissen för ett nytt Älvängen centrum har delats in i fyra fokusområden; sydväst, centrum, älvsidan och nordost. I samtliga områden planeras för nya bostäder, i centrum med verksamhetslokaler i bottenplan. På älvsidan visar skissen en vision om att vara en plats för rekreation, men också för merparten av pendelparkeringarna. Det skulle i så fall kunna medföra mindre trafik genom centrala Älvängen.
I centrum, som är det mest aktuella området pågår det ett detaljplanearbete. Ett förslag ska vara klart för samråd till sommaren. Detaljplanen omfattar pendelstationen till Göteborgsvägen och tidigare ICA-tomten.
– Här ser vi ett tydligare centrum, ett öppet torg framför kyrkan samt en diagonal som gör pendelstationen synlig från Göteborgsvägen, säger planerings- och exploateringschef Kajsa Reimers.
Parallellt med detaljplanen löper en utredning om huruvida det är möjligt att bygga bostäder vid gamla Netto. Det sker på uppdrag av fastighetsägaren Cibus.
– Det är en viktig plats eftersom den tillsammans med Gustavas Plats binder ihop Älvängen, förklarar Kajsa Reimers.
För att orten ska kunna växa på lång sikt och utvecklas över tid pågår en fördjupad översiktsplan kring Älvängens ytterområden. Här ingår bland annat den omtalade förbifarten, en form av ringled öster om samhället.
– Vi gillar inte ordet förbifart, utan talar hellre om en gata som ska avlasta Starrkärrsvägen och utveckla infrastrukturen till både befintliga och kommande bostadsområden i Älvängens utkanter, säger Kajsa Reimers och fortsätter:
– Vi tänker oss en gata med en betydligt lägre hastighet. Det är inte tänkt som en väg man tar för att åka förbi Älvängen. Den ska hålla ihop och länka samman med den övriga infrastrukturen och E45. Den fördjupade översiktsplanen ska förhoppningsvis vara klar 2025.