Den nyöppnade butiken har blivit snackisen i Hjärtum. Att servicen finns på plats beror på att Johanna Sundberg och Rikard Persson insåg hur långt det faktiskt var till mataffären när något i kylskåpet saknades.
– Om du ska åka till centralorten och handla så tar det ändå en halvtimme, tio minuter per väg i bil samt tiden inne i affären, säger Rikard Persson.
Eftersom fastighetsägaren Cermith Lunde också var positivt inställd till etableringen så bestämde sig Johanna och Rikard för att göra slag i saken.
– Vi har haft ett stort stöd under hela processen, berättar Rikard och förklarar att 24SJU återfinns i de lokaler där ICA tog plats på 1970-talet.
– Det var tjugo år sedan som den lokala ICA-handlaren tackade för sig och efter det har det inte funnits någon butik i Hjärtum, inte förrän nu, säger Johanna Sundberg.
Vilken har varit den dominerande kundgruppen hittills?
– Det går inte att säga utan det är folk i alla åldrar – barnfamiljer, tonåringar och pensionärer.
Bästsäljare i sortimentet?
– Mjölk, grädde och donuts. Sedan är det också många som har upptäckt våra frysta pizzor, som verkligen har en strykande åtgång. Jag förstår det för de är verkligen goda, säger Johanna.
Ett 70-tal VIP-kort har delats ut till folk på orten som innebär att man inte behöver ha bank-id för att dörrarna ska låsas upp.
– Inledningsvis har vi funnits på plats nästan varje dag för att hjälpa de kunder som känt sig lite osäkra hur det går till med scanning och betalning. Det tror vi är en del av framgången. Sedan gäller det att vara lyhörd på kundernas önskemål, säger Rikard Persson och tillägger:
– Vi har en förslagslåda i butiken där kunderna kan lämna lappar med önskemål om specifika varor eller märken de tycker att vi ska ta in.
Ni märker inte av något svinn?
– Inte av den orsaken att folk stjäl varor utan snarare att bäst före-datum passeras. Vi får räkna med en inkörningsperiod innan vi hittar rätt volym på de olika varorna vi tillhandahåller. Det går inte att ligga på för stort lager.
När på veckan är det bäst försäljning?
– Det är på veckoslutet, fredag till söndag. På vardagarna är det en topp mellan klockan fyra och fem när många kommer hem från jobbet. Måndag är den sämsta dagen rent försäljningsmässigt.
Det råder ingen tvekan om att hjärtumsborna är glada över att ha fått en butik på hemmaplan. Johanna och Rikard möter dagligen invånare som visar sin tacksamhet.
– Vi får så mycket kärlek från omtänksamma, trevlig och gulliga kunder. Vi upplever ett sådant engagemang hos byborna och det finns kunder som rättar till i hyllorna bara för att de ska se fint ut. Det är underbart!