ALE. Detaljhandeln i Ale omsatte 2013 för första gången över 1 miljard kronor.
Livsmedelsbutikerna har lyckats få aleborna att vara allt mer köptrogna.
Den största enskilda händelsen som bidragit till den positiva handelsutvecklingen är dock Klädkällarens etablering i Stora Viken.
Siffrorna från Handelns Utredningsinstitut beträffande detaljhandelns utveckling i Sverige det senaste året är nu färdigställda. För Ales del är det en positiv läsning och en milstolpe har passerats. Detaljhandeln i Ale omsatte drygt 1 miljard kronor under 2013. Från bottennoteringarna i början av 90-talet, då blott dryga 40 kronor av alebornas hundralapp hamnade hos de lokala butikerna konsumeras nu 60 kronor på hemmaplan. Detaljhandeln i Ale har totalt sett ökat med 20% under det senaste året.
Dagligvaruhandeln närmar sig tidigare rekordnivåer och omsatte totalt 760 miljoner kronor (Mkr). Störst marknadsandel har ICA Kvantum på Ale Torg med 216 Mkr. I redovisningen för 2013 märks inget av den ökade konkurrensen från Coop Extra i Älvängen som hade premiär i slutet av oktober 2013.
Lättillgängliga
– Att köptroheten ökar är ett svar på att butikerna är bra och mer lättillgängliga nu än vad som var fallet under den jobbiga vägutbyggnaden. Nu kan vi också skörda effekterna av pendeltåg och motorväg. De utvecklade kommunikationerna mellan Ale och Göteborg är ett fantastiskt argument i marknadsföringen av Ale som boendekommun. Idag är Ale en väldigt stark del av Göteborg och jag tror på Nödinge i allmänhet och Ale Torg i synnerhet, säger Marianne Sjöö, framgångsrik ICA-handlare på Ale Torg.
Hon påpekar också att det arbete som görs nu med centrumutveckling i Nödinge är avgörande för att Ale Torg kan moderniseras och vidareutvecklas så att det i framtiden kan bli än mer attraktivt för aleborna och därmed ta större marknadsandelar.
– Jag tror också att Klädkällaren har bidragit till att vi har fått ett visst inflöde av handel till kommunen. Hittar man som kund inte allt där så är det mycket troligt att man åker vidare till Ale Torg för att komplettera och passar samtidigt på att köpa mat, avslutar Marianne Sjöö.
Köptrohet
Glädjande för alla företag inom dagligvaruhandeln är att de gemensamt ser till att 84 kronor av varje spenderad hundralapp på livsmedel sker inom kommunen. Samtidigt kan konstateras att 2006 var samma siffra 90. Den nivån kan mycket väl nås under innevarande år när Coop Extra summerar sitt första hela år.
Att livsmedelshandeln totalt förlorade greppet om aleborna under några år förklaras med vägbygget som under en period hämmade de stora butikerna. Inte bara livsmedel backade under Bana Väg i Västs intensivaste period (2007-2011), det gjorde all handel i Ale. Nu syns dock en mycket kraftfull återhämtning. Återigen visar aleborna en ökad köptrohet inom dagligvaruhandeln, men ökningen är inget att jämföra med vad som har skett när det gäller sällanköp. Här har försäljningen ökat med 136 miljoner kronor det senaste året och hundra av dessa kan tillskrivas Klädkällaren. Det har medfört att 35% av alebornas sällanköp sker inom kommunen. Det är den högsta siffran någonsin.
Glädjande
– Det är oerhört glädjande att känna att vi tillför Ale kommun något. Vi har fått ett otroligt genomslag och vi är långt ifrån färdiga. Vi kommer fortsätta utveckla varuhuset och Stora Viken till ett attraktivt handelsområde. Sedan hoppas jag att utvecklingen fortsätter både i Älvängen och Nödinge. Det finns goda förutsättningar för handeln att växa ytterligare i Ale, säger Peter Lindberg på Klädkällaren.
Siffrorna för 2013 är de bästa någonsin för handeln i Ale och de lär inte bli sämre när Handelsplats Älvängen läggs till i nästa års sammanställning.