Närmare 50 personer medverkade på Företagarna Ales frukostmöte i fredags. Nyfikenheten kring arbetet med Västlänken som sysselsätter 3000 personer just nu blir allt större.
– Det går fort nu. 2026 kommer en ny centralstation att stå klar. Hit lokaliseras den regionala tågtrafiken och pendeltågen, däribland Alependeln. Den nuvarande stationen blir kvar, men kommer då bara att ombesörja fjärrtågen. Det innebär att kapaciteten ökar kraftigt och vi kommer att skapa förutsättningar för en ökad tågtrafik till och från Göteborg. Den nya centralstationen kommer att vara en säckstation till dess att hela Västlänken är klar. Prognosen är att vi ska vara helt klara 2030, men det sägs med viss försiktighet. Det kan, om vi har otur, dröja till 2032, berättar Ulf Angberg, kommunikatör för Västlänken.
Han var tydlig med att projektet kantats av utmaningar både ekonomiska och byggtekniska.
– Ja, det är ingen hemlighet. Finansieringen ligger ovanför mitt huvud, men ytterst bygger vi på uppdrag av regering och riksdag. Västlänken är en del av det västsvenska paketet som togs fram för att Göteborg och regionen ska kunna växa på ett hållbart sätt. Kollektivtrafiken måste utvecklas när vi blir fler. Jag skulle säga att Västlänken sannolikt är det mest utredda projektet någonsin. Man tittade på mängder av olika alternativ, men när alla för- och nackdelar summerades ansågs Västlänken som det bästa. Tekniskt är det enormt utmanande att bygga i berg och lera i en stad där vardagens logistik ska fungera som vanligt, menar Angberg.
Västlänken innebär tre nya tågstationer under jord. Den som blir klar först är som nämnt Park Central dit Alependeln kommer att ansluta. Stationen kommer att docka an till Nils Ericsons terminalen.
– För den som ska med tåget till Stockholm, som även fortsättningsvis går från den befintliga centralstationen, blir det således en liten promenad. Vi talar om ett par hundra meter. Det kommer inte vara något problem.
De två andra stationerna går det trögare med. Entreprenaden vid Haga är ute på upphandling, då Trafikverket i januari 2023 valde att bryta kontraktet med AGN som inte lyckades hålla tidsplanen.
– Nu delas etappen in i fem olika delar med en upphandling för varje. Just nu underhåller vi bara och det pågår inget aktivt arbete i Haga. Vi hoppas vara igång igen om ett par månader, förklarar Ulf Angberg.
Projektledningen har fått skarp kritik när det gäller ekonomin. I dagsläget pekar mycket på att prislappen blir 20-35% dyrare än beräknat. I kronor räknat handlar det om tio miljarder. En ny bedömning talar om 38,5 miljarder i 2023 års prisnivå. 2009 när budgeten togs fram var siffran 20 miljarder.
– Den här typen av projekt är indexreglerade och det är ett av skälen till prisjusteringen, men sen har vi också haft kraftiga fördyringar. Alla som följer med i nyhetsrapporteringen vet att vi nu för samtal med alla inblandade parter kring Västlänken om hur finansieringen ska säkerställas. Det är en bra och konstruktiv dialog, men som sagt är det ett samtal på en högre nivå. Vi får se vad det landar i, säger Ulf Angberg som fick många frågor från publiken.
En av frågorna handlade om förbindelsen mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats.
– Jag önskar att det fanns ett svar om både tidplan och sträckning, men vi är inte framme där än. Däremot pågår det ett intensivt arbete med att komma fram med ett förslag som alla parter köper.