Det är näringslivsrådet genom attraktionsgruppen som har initierat och lagt upp ramarna för Handla hemma.
– Projektet syftar till att stärka den lokala handeln med relativt enkla metoder, säger Kristina Engstrand.
De sista åren har det blivit enklare att söka, jämföra och köpa saker via nätet. Resultatet är att fler väljer att handla sina varor och tjänster online.
– När det gäller sällanköpsvaror så är det bara 33 kronor av en hundralapp som stannar inom kommunen. Däremot är livsmedelshandeln i Ale stark, säger Johan Lindberg på Klädkällaren som även ingår i näringslivsrådets attraktionsgrupp.
Fyrtio procent av alla sökningar som görs via Google har lokal anknytning. Det innebär att konsumenterna använder Google i stor utsträckning för att hitta närmaste tjänsteförtag, butik etcetera.
– Vi har väldigt många nyinflyttade i Ale. Eftersom Google är ett sådant stort sökverktyg så gäller det att visa att man finns, säger Johan Lindberg.
För att stärka handeln i Ale är tanken att företagen ska bli bättre att synas tillsammans. I flera steg ska man stimulera den lokala handeln.
– Den 15 januari arrangerar vi en heldagskurs i digital synlighet. Kursen är gratis, praktisk och öppen för befintliga och blivande företagare, säger Kristina Engstrand.
– Kursen, som hålls i Ahlafors fabriker, kommer att vara uppdelad i två block. På förmiddagen fokuserar vi på Facebook och på eftermiddagen handlar det om Google. Det går bra att anmäla sig till ett av fokusområdena eller båda om man så önskar. Det är professionellt inhyrda experter som håller i kursen.
Det är också planerat för två tillfällen med rådgivning inom digital marknadsföring, kommunikation samt event- och kampanjplanering.
– Det kan exempelvis röra sig om hur du lanserar en ny produkt eller hur du får din Facebooksida att se snygg ut. Det finns ett uppdämt behov av att få lära sig mer om digital synlighet, säger Stefan Alvetjärn, projektledare för Handla hemma.
– Ingen kan med bestämdhet säga hur våra köpvanor kommer att se ut om tio år. Växer e-handeln eller kommer den att stanna av? Vad vi vet är att företagen måste anpassa sig till den digitala världen, avslutar Johan Lindberg.