Elever som har lång väg till skolan, eller av andra orsaker inte kan ta sig dit, kan få skolskjuts som kommunen bekostar. För Veronica Frisks tolvårige son, Axel, fungerade allt bra fram till efter sommarlovet.
– Axel har en muskelsjukdom och behöver därför ha hjälp att ta sig till skolan. Det var inga problem i början, han hade alltid samma chaufför som han kände sig trygg med, förklarar Veronica.
När årets hösttermin startade förändrades dock situationen. Veronica förklarar att Axel, som går på Alboskolan i Skepplanda, ofta kommer försent till lektionerna.
– De lämnar och hämtar honom på fel ställen. Axel har inte kommit i tid till lektionerna många gånger under de första sex veckorna av den här terminen. Han står ofta ute och väntar på skolskjutsen tillsammans med sin resurs och jag vet att Axel tycker att det är jobbigt, säger hon och fortsätter:
– Axel missar mycket undervisning på grund av det här. Han tycker om att vara i skolan och är mån om att få bra betyg, men det blir svårt för honom när han ständigt kommer försent till lektionerna.
Hur upplever du situationen som förälder?
– Jag tycker att det är fruktansvärt irriterande. Jag har pratat med kommunen vid ett flertal tillfällen och de är medvetna om problemet, men det tar alldeles för lång tid innan det är åtgärdat. Skolskjutsen behöver fungera här och nu.
Mats Hellbergs son har också skolskjuts dagligen och han upplever samma problem.
– Det har varit stökigt under inledningen av den här terminen. Förra fredagen kom min son inte hem från skolan eftersom taxiföretaget hade missat att boka in hemresan för honom. Så får det inte gå till, säger han.
Från efter sommaren är det Taxi Göteborg som har hand om skolskjutsen i kommunen i stället för Taxi Väst. Siri Skogh, handläggare på Ale kommun, medger att övergången inte har fungerat.
– Det har varit en tuff skolskjutsstart med vår nya leverantör Taxi Göteborg. Vi är väl medvetna om att skolskjutsen fungerat dåligt. Det är många vårdnadshavare som hör av sig och vi gör allt vi kan för skolskjutsen ska fungera bättre. Vi är inte nöjda med Taxi Göteborg och har en pågående dialog med leverantören, meddelar hon.
Björn Falk, vd på Taxi Göteborg, svarar på kritiken.
– Det har varit ett inkörningsproblem, vilket det ofta är när man tar över ett nytt uppdrag. Det har varit svårt att synkronisera informationen mellan oss, skola och föräldrar. Vi är medvetna om problemet och arbetar intensivt med att det ska lösas, säger han.
Är det många föräldrar som har hört av sig till er?
– Det är en del och vi har en pågående diskussion med dem, skolorna samt kommunen.
Har ni många olika chaufförer som kör turerna i Ale?
– Nej, det har vi inte. I vissa situationer när vi planerar turerna kan de ske förändringar i de olika slingorna och då kan det uppfattas som att det är många olika chafförer som kör. Sedan kan förare bli sjuka, men vår inriktning är att en elev ska åka med samma förare.